Det finns en uppsjö av olika eftermarknadsprodukter att köpa till våra hojar. En del av dom är bara för syns skull medans andra faktiskt kan bidra till att göra hojen, och körningen, bättre. Att byta ut standardsvingen mot en eftermarknadsprodukt är i regel förknippat med en stor säck med pengar. Men får man någonting tillbaka för den säcken pengar eller är det bara en bling-produkt?
Kortfattat kan man väl säga att några av fördelarna med en eftermarknadssving är:
- Bättre potentiellt fäste tack vare att man kan åka bredare däck.
- Bredare sving ger också mer utrymme för däckvärmare
- En sving som är byggd för motardkörning är vridstyvare än svingar byggd för cross/enduro. Det märks främst i kurvor där motarderna belastar svingen annorlunda än en cross/endurohoj.
- Motardsvingar är oftast kortare än en mx/endurosving så att avståndet mellan fram- och bakhjul blir kortare. En kortare hoj får en mindre svängradie, vilket i sin tur ger att man kan svänga runt en kurva tightare. Då kanske man kan peta in framhjulet på insidan om piloten framför?
På marknaden idag så finns det några olika återförsäljare av eftermarkads-svingar att välja mellan för de som är intresserade av ett inköp. Vi har tittat lite närmare på de som säljs av tillverkarna MTR och Tekmo. Medans MTR enbart säljer svingar som passar på de österrikiska maskinerna, KTM, Husqvarna och (numera) GasGas, så kan Tekmo erbjuda svingar även till andra tillverkare, Yamaha, Honda för att nämna några.
Team MTR i Italien säljer en sving som enligt specifikation tillåter att bakhjulet flyttas framåt 35mm längre än en standardsving vilket resulterar i en kortare motorcykel med tightare svängradie. MTR har funnits på marknaden en längre period och har använts flitigt både i EM och VM. Vi kontrollerade måttet för på svingen och det visar sig att det angivna 35mm flytt är baserat på en äldre generation hojar, så som till exempel KTM:s 2013 modeller. Dagens hojar har kortare svingar så jämfört med en 2019 hoj så är skillnaden endast 10 mm.
Tekmo Racing utvecklade sin sving och började sälja den under 2018. Den tillåter enligt specifikation en flytt av bakhjulet 20mm längre fram än en standardsving . Danske föraren Simon Vilhelmsen, som bland annat vunnit tyska mästerskapen, är en av dem som har varit inblandad under utvecklingsfasen. Tekmos produktdesign är även något av en ögonöppnare, se bilderna nedan.
Båda svingarna är av aluminium och har en centerdel samt fästöron som är frästa ur aluminium. MTR:s sving är är ihopsvetsad med sidostycken av formad aluminum medans Tekmo fräser ut hela sin sving i tre delar och skruvar sedan ihop dessa. Tekmos går att köpa anodiserad i olika färger för att matcha din hoj medans MTR låter dig välja färg fritt så länge du väljer obehandlad aluminum.
För att vi skulle kunna skapa oss en uppfattning kring svingarna och deras fördelar/nackdelar så lånade vi in två snabba förare för att hjälpa oss. Hampus Gustafson och Kevin Fagré ställde upp på att åka ett par pass en dag nere i Södertälje under förra sommaren.
Vi hade tur med vädret och förhållandena var riktigt bra. 25 grader varmt och sol. Perfekt för oss på sidan av banan men kanske lite för varmt för dom som hade skinnställ på sig.
För att ge förarna dom bästa förutsättningarna så hade vi även hyrt in Mattias ifrån Eng Racing som bistod med sina kunskaper för att minimera oönskade beteenden från fjädringen under testen.
På förmiddagen åkte Hampus på Tekmosvingen medans Kevin körde lite avrostning tillsammans med MTR svingen. Kevin har åkt MTR sving under två år i EM. Så för honom var det en bekant känsla att åter åka på Husqvarnan med den svingen. Efter några pass så såg vi att han började mjukna i kroppen och körningen blev bättre och bättre. Hampus hade provat Tekmosvingen redan i Borlänge på deltävling 2 men på Tuvängen så är det lite annan körning med högre toppfart och hårdare inbromsning i slajdkurvorna. Men framför allt så fick båda förarna chansen att prova grejerna på gruset.
Specifikationer
Sving | MTR | Tekmo |
Vikt (inkl länkage och kedjesläpa) | 6,4kg | 6,8kg |
Antal mm kortare än standard hjulavstånd (angett av tillverkare) | 35mm | 20mm |
Pris | 1 650 EUR | 1 626 EUR |
Förarnas feedback från testerna
Tekmo
Hampus: Redan i Borlänge så kände jag att det fanns en instabilitet i svingen. Speciellt när vi hade bakhjulet långt bak. När vi flyttade fram hjulet nästan så långt fram som det går så blev det stabilare. I Borlänge fick vi nästan bort det helt, men på Tuvängen så uppstod det igen till exempel efter start och målrakan när man gasat färdigt och svänger genom esset. Jag fick en vibration ifrån bakänden som gick över innan man gick på broms ordentligt. Däremot ut ur kurvan så upplevde jag att det gick att gasa mer med bibehållet fäste med den här svingen.
Kevin: Precis som Hampus så kände jag också vibrationer in i kurva. Mina Michelin är lite mer benägen att drifta ut ur böj än Hampus Metzler (och Kevin tycker att powerslajds är löjligt kul, red anm.) så jag kände aldrig att det fanns mer fäste i Tekmo än på MTR. Men möjlighet att svänga runt hojen enklare är det som gör att jag tycker att Tekmosvingen är ett mer intressant alternativ att köra på.
MTR
Hampus: Överlag en mycket stabilare upplevelse. Den överraskar inte i några delar av banan. Men just det att den inte går att få lika kort som Tekmo är nog vad som gör att den inte känns lika snabb runt banan.
Kevin: Jag har åkt med den här svingen i väldigt många timmar innan idag. MTR är mycket stabilare än t.ex en originalsving. Det finns många fördelar med att åka med den och jag har trivts väldigt bra när jag har gjort det. Den största styrkan med MTR är ändå att den är förutsägbar runt hela banan.
Summering och spekulationer
Båda förarna föredrog Tekmosvingen då känslan av att ha en mer kvicksvängd hoj trumfade det negativa med att bakhjulet var instabilt vid avslag på gas och innan bromsen anlades. MTR svingen är stabil och förutsägbar, vilket inte är negativa egenskaper. Men våra testpiloter föredrog den sving där dom kände att man skulle kunna åka fortare. Båda testförarna är rutinerade och har förmågan att känna vad som händer med hojen. En mindre erfaren förare kanske inte kan hantera det lika bra? Tekmo själva säger att vibrationerna uppstår enbart när snabba förare belastar svingen. Så det kanske är ett självreglerande system där förare som upplever det också kan hantera det?
Vid mätning såg vi att infästningen till länkaget sitter ungefär 10-15mm längre ned från svingens centrumlinje på MTR:en än på Tekmos sving. Det gör att hojen blir lägre bak. Det, i sin tur, gör att hojen blir mer stabil/mindre instabil. Det vill säga att MTR svingen, med alla andra faktorer lika, ger en hoj som är mer trögstyrd än med Tekmosvingen. Det går givetvis att åtgärda genom att byta länkage, sänka gaffelbenen i kronan, justera fjädringen eller andra liknande justeringar. Det tar tid att köra och testa sig fram till hur man vill att hojen ska bete sig och det hanns inte med under testdagen. Men vi är övertygade att MTR-svingen går att få lika snabbsvängd som Tekmo.
Däremot upplevdes Tekmosvingen som att den svängde runt böj kvickare med mer fäste, den var inte bara mer snabbsvängd. Vår gissning är att det flex som förarna upplevde på rakan också tillåter bakhjulet att räta upp sig lite tidigare än hojen vid gaspådrag. Om bakhjulet rätar upp sig så kommer då bakänden av hojen att ta ett vidare spår. Det låter bakänden gå lite bredare ut i kurvan med lite mer gummi i backen. Det blir samma effekt som om man hade driftat med lite hjulspinn (man svänger hojen med hjälp av gasen), fast här med bibehållet fäste. Resultatet blir att Tekmosvingen svänger runt kurvan fortare än MTR/originalsving och man får bättre fäste ut ur kurvan. Det här är rena spekulationer, men man brukar säga att det är höjden på materialet som bär lasten. Och Tekmos sving är tunnare i den riktning än MTR:s. Tekmos sving kanske då inte är lika vridstyv som MTR:s? Det skulle också förklara den vibration som båda förarna kände när bakdelen inte var belastad. Så länge gasen är öppen så är det tyngd på bakhjulet. När förarna släppte på gasen så avlastas också bakhjulet. I det läget innan bromsen lagts på ordentligt så är det en lättare last på svingen ifrån bakhjulet. Och det är förmodligen då som förarna kände av vibrationerna.
Ännu snabbare förare än våra testpiloter kanske upplever vibrationerna även i andra situationer. Det borde finnas en anledning till att dom flesta i VM/EM som åker Husqvarna/KTM, åker med MTR-svingen?
Det finns fördelar och nackdelar med båda svingarna. Våra förare uppskattade egenskaperna ut ur kurvan på Tekmo, man var villig att offra lite instabilitet för att kunna ta sig igenom kurvan fortare. Det kan bli väldigt intressant att se om Tekmo fortsätter utveckla sin sving och kan få bort vibrationerna men bibehålla egenskaperna som testpiloterna uppskattade ut ur kurvan.
Sammantaget så är ändå slutsatsen att en eftermarknadssving, om man är erfaren förare nog och vill utveckla sin körning vidare, är en bra uppgradering till hojen. Då tillsammans med en väl avvägd fjädringsinställning.
This post is also available in: English