Försnack

Det här med laptimer låter ju som en bra ide. Man kan hålla koll på sina varvtider medan man kör och vet då om man faktiskt körde snabbare eller om man bara sitter och lurar sig själv. Så om man vill köpa en laptimer, hur väljer man en modell som passar bland alla som finns där ute?

Vi ska försöka att hjälpa er att göra saken lite enklare.

För er som inte orkar läsa allt och bara vill ha svaret på frågan så har vi gjort det enkelt för er. Vi har skapat fem kategorier för er att välja mellan, klicka längst upp om ni bara vill se vad vi har kommit fram till.

Om du inte har hoppat vidare så vill du kanske ha lite mer information kring vad som gör en laptimer bra eller dålig. Då kan vi börja med att säga att vi i detta test endast tittat på GPS-laptimers. Förra gången vi gjorde en sån här artikel hade vi med en ir-variant också. Men idag finns det så många bra och prisvärda GPS-versioner så ir är ute som val i vår mening.

När man tittar på GPS-laptimers så ser man att det skiljer sig mellan olika modeller gällande hur ofta de uppdaterar din position. En uppdateringsfrekvens på 1Hz betyder att enheten loggar din position varje sekund. 10Hz ger då alltså 10 ggr på en sekund. Med 1Hz uppdatering så har vi märkt att varvtiderna kan variera orimligt mycket, vilket förmodligen är anledningen till att de flesta laptimers idag använder sig av 10Hz uppdatering. I vårt test så har vi en leverantör som utmärker sig genom att använda 50Hz uppdatering. För oss så har vi inte märkt någon skillnad på 10Hz vs 50Hz, men om man också använder sin laptimer som en datalogger så finns det säkert en fördel med att ha 50Hz eftersom den teoretiskt ger dig mer frekvent uppdaterad data.

Datalogger? Ja, flera av dagens enheter har möjligheten att koppla in sig på hojens elsystem/ECU för att läsa ut varvtal, procent gaspåslag, motortemp och mycket annat. Man loggar data, därav termen ”datalogger”. Utöver det så finns det också möjligheten att koppla in externa sensorer så som bromstrycksmätare, hjulrotationshastighet, fjädringssensorer och en massa annat roligt. Nackdelen med den utrustningen är att den givetvis kostar pengar. Fördelen är att man kan få ut grafer och siffror som berättar för dig som förare vad du gör fel. Om man nu tycker att sånt är roligt.

Utöver det så skiljer det sig givetvis också i storlek, typ av display och sen priset förstås.

I den här artikeln har vi testat fem olika varianter av laptimers. Vi kör en summering av specifikationer här för er som är intresserade.

Specifikationer

LaptimerStorlek, mmUppdaterings-frekvens (Hz)DrifttidStorlek på lagringStorlek på displayPrisDatalogging
AIM Solo 2/Solo 2 DL98×73,7×30,210Hz~5h, man kan även koppla den på fordonets batteri4GB71,4×31,2mm (238×99 pixlar)4220kr/6820krDL-ja
Starlane Stealth GPS-4/Lite90x45x1810HzKopplas på fordonets batteri999 varv(122×32 pixlar)3095kr/4395krNej
PZ Racing Start Basic/Start Next91x71x2850Hz~10h4GB65x35mm2550kr/3450krNej/Ja
PZ Racing Start Micro69,5x50x2150HzEj angivet82 varv37,5×16,5mm1980krNej
Q-starz 6000S100x59x2810Hz~10h4GB2,4″ (240×320 pixlar) färgdisplay5480krNej

Om vi tittar på formfaktorn så är det svårt att inte bli imponerad över Start Micro. Den är knappt större än en timräknare men klarar ändå av att göra det som vi vill att den ska göra, logga varvtider. Om vi sen ska kommentera displayerna så är det Q-starz som är den tydligaste medan man sitter på hojen. Den ändrar färg på displayen till grönt om din senaste varvtid var snabbare än din tidigare snabbaste, eller röd om du var långsammare. Starlane och PZ Racing Start har valt att använda en lampa på sidan av displayen som lyser upp om du kört snabbare. På AIM så har man två LED-staplar, en på vardera sida om displayen. Enheten håller koll på hur mycket snabbare, eller långsammare, du kör än ditt snabbaste varv. Är båda staplarna gröna så är du snabbare. Om staplarna krymper så tappar du tid och om staplarna blir röda så är du långsammare. Q-starz marknadsförs med ett fäste för motorcykel men det är en plastbit som förmodligen inte håller för flera varv på grusslingan. Den enda enheten som har ett ordentligt fäste att köpa är AIM Solo 2. Det kostar dock runt 800 kr.
Många av tillverkarna har en gen mjukvara för att koppla enheten till datorn och kolla varvtider. Men det är absolut inget krav, alla laptimers visar varvtiderna från displayen när du har stannat hojen. Det är bara några knapptryck bort.

Vilken är den bästa laptimern?

Vad är kriterierna för att kunna kröna den bästa laptimern? Vi har valt att fokusera på att den ska logga våra varvtider konsekvent, vi vill att den ska visa oss våra varvtider tydligt under körning och vi vill också ha möjligheten att koppla på externa sensorer. I den kategorin så anser vi att AIM Solo 2 DL är den bästa laptimern. Den går att köpa med ett fäste som fungerar, enkelt och smidigt. Den går att koppla in på hojens batteri samtidigt som man kan ladda den via kabel om man vill och den har enkla, lättryckta knappar. Den är dyrast i testet, men det finns väl inga genvägar till den bästa varvtiden?

Vilken är det bästa köpet?

Bästa köp, eller mest “Bang for the buck”, anser vi går till PZ Racing Start Basic. För 2550kr får man en bra enhet med tydlig display, bra funktioner och ett bra pris. Enheten har en touchskärm som fungerar med handskarna på. Den kan kännas lite seg ibland, men det är mest på grund av att man valt att ha övergångsgrafik när man hoppar i menyn. Banorna kan skapas på banan eller i deras mjukvara via deras karttjänst. Väldigt enkelt och väldigt skönt att kunna skapa banorna hemma innan man åker iväg. Banan kan delas upp i tre sektioner för split-tider.

Billigaste laptimern?

Vill man komma billigt undan och bara ha en enhet som loggar varvtider så är det PZ Racing Start Micro som gäller. För att skapa banan så ställer man sig på den plats där man vill att klockan ska starta och trycker på en knapp, så enkelt är det. Nackdelen är att man får göra om det varja gång man byter bana. Enheten sparar bara en mållinje så om du kör Borlänge på fredag och Tuvängen på lördag så får du skapa en ny bana varje gång. Minnet är begränsat till 82 varv men det är nog inte så många som kör mer än så på en dag i alla fall. När minnet är fullt så tömmer man det enkelt med ett knapptryck.
Tyvärr så är prisskillnaden mellan Micro och Basic liten så om du ändå vill ha en laptimer, varför inte köpa en Basic?

Tydlighet är kung

Även om AIM:s staplar är tydliga så slår det inte färgskillnaderna som blir på Q-starz-6000S. Den enda enheten med färgdisplay vinner den här kategorin. Q-starz är inte heller speciellt krånglig. Enheten kan själv lära sig banan eller så skapar du den. Man kan skapa banan med split-tider medans man kör första varvet eller så fastställer man bara mållinjen och så kan man lägga till split-tiderna senare i datorn.

Enklast att använda

När man startar upp AIM Solo 2 så kontrollerar den din posistion. Hittar den en bana i närheten av dig så väljer den automatiskt den banan. Om den däremot inte hittar någon bana så går den själv in i “Skapa bana”-läget. Allt du behöver göra är att sätta dig på hojen och köra ditt träningspass. Det kan nog inte bli enklare än så. AIM Solo 2 (inte DL) är den enhet som vinner kategorin “For dummies”.

Billigaste dataloggern

PZ Racing Start Next ger dig möjlighet att logga data, dock har dom inga motarder med i sina prislista idag men vem vet, det kanske kommer i framtiden om det visas ett intresse för det? Start Next är ca 3400kr billigare än Solo 2 DL, så vad är skillnaden? Skillnaden ligger i mjukvaran. Men det är inget som vi har plats att ta upp i den här artikeln. Lägg en kommentar om ni skulle vilja se en jämförelse mellan mjukvaror för datalogging. Vi är nog bara en dålig ursäkt ifrån att lägga ännu mer tid på det här med laptimers. 🙂

Lycka till med ert val och glöm inte att tagga #supermotosweden på instagram, youtube och twitter när ni postar era köpbilder/videos. 😉

This post is also available in: English

5 Shares:
Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

You May Also Like
Däcktest Supermotosweden
Läs mer

Däcktest 2019

Table of Contents Hur valde vi vilken variant av däcken vi ska testa?Hur avgör vi vilket däck som…
Lukas Höllbacher, MVD
Läs mer

Vi testar: MVD-helställ

“MVD” är en förkortning av Marcel van Drunen. Han är en sån där gammal relik till förare som…
Ride 4 supermotosweden FS450
Läs mer

Vi testar: Ride 4

Ride 4 är ett motorcykelspel för plattformarna PC, PlayStation 4 och Xbox One, där man kan tävla i…