Table of Contents
I del 1 så pratade vi om hur hojen upplevdes att köra på bana och avslutade artikeln med att vi skulle följa upp och titta lite närmare på effektvalen tillgängliga för Stark Varg.
Vargen går att beställa med valmöjligheten 60hk eller 80hk. Vid köp av 60hk-modellen så kan man uppgradera till de extra 20hk i efterhand genom att köpa den funktionen ifrån Stark för 10.000 kr. Utifrån våra efterforskningar på diverse forum och i samtal med olika förare så verkar koncensus vara att 80hk läget inte är nödvändigt för de som åker enduro eller MX, det blir helt enkelt för mycket effekt. Men hur ser det ut för motardkörning?
Under vår provkörning i 60hk-läge, som beskrivet i vår första artikel, så var det tydligt att den FC450 som var på banan samtidigt som oss hade en fördel så fort det blev en raksträcka. Vargen saknade helt enkelt effekt för att hänga med. Vi fortsätter att jämföra Vargen mot Husqvarna FC 450 då det är en bas som många använder som motard – FS450/SMR450 är till exempel jämförbara.
Stark Varg vs Husqvarna FC 450 i bänken
Husqvarna anger ingen effekt för FC450 men våra vänner på Speedstore i Gävle har kört ett antal hojar av modellen i sin Dynojet bromsbänk och vi ser av datan att de levererar runt 56hk/45Nm. Så hur kommer det sig att en Varg med 60hk inte är tillräckligt för att vara konkurrenskraftig mot en FC450?
Går vi tillbaka till skolbänken så kan vi konstatera att det är skillnad på angiven effekt och uppmätt effekt. Tillverkare anger gärna effekt på utgående axel i motorn. Då behöver de inte ta hänsyn till effektförluster genom drivlinan och det går att ange en högre effekt på papperet. Generellt så kan man säga att man tappar 15% av effekten genom drivlinan, med snabb uträkning enligt tesen skulle det då innebära att FC450:s motoreffekt är närmare 66hk/52Nm.
När effekt mäts i en bromsbänk så används en sensor på tändkabeln för att bromsbänken ska veta motorns varvtal. Vargen har dock ingen tändkabel, därmed kan bromsbänken enbart mäta hästkrafter.
Eftersom vår Varg är begränsad till 60hk, via ett av tillverkaren identifierat fel i mjukvaran som vi återkommer till senare, så kan vi inte uppnå och uppmäta 80hk. Bromsbänken mäter 62hk som mest vid 62km/h. Eftersom vi vet utväxlingen i motorn och drivlinan så kan vi beräkna vridmomentet på bakhjulet till ~72Nm.
I kampen mellan Husqvarna FC450 vs Varg i bänken står siffrorna 56hk/45Nm (FC450) vs 62hk/72Nm (Varg). Men det förklarar fortfarande inte varför vi blev ifrånkörda?
Vargens effektkurva skvallrar däremot om att vi möjligtvis har ett litet bekymmer. 62hk max effekt anges redan vid 62km/h. Det betyder att allt eftersom vi ökar hastigheten, desto mer sjunker effekten. Husqvarnan har däremot en växellåda, vilket gör det möjligt att nyttja motorns effekttopp fler gånger under en acceleration, faktiskt lika många ggr som man har antalet växlar. Vargen i sin tur, har ett max vridmoment som nås vid ~75km/h. Vid 86km/h så har vridmomentet minskat med 10% och vid 127km/h så är det halverat. FC450:n däremot lägger i högsta växeln vid 105km/h och når sitt sista vridmomentmax vid ~140km/h och varvar till ~160km/h. Vargens toppfart med standard drevning är ~145km/h.
När vi körde vår Varg på bana så var det ingen tvekan om att det saknades effekt mot den Husqvarna som var på banan. Ut ur kurvan så var det inte ett problem att hålla honom bakom oss, men så fort hastigheten kröp upp mot 90-100km/h så drog han ifrån. En enkel lösning på problemet är att ändra drevning t.ex till 15/42 vilket skulle ge en topphastighet på ~180 km/h. Det flyttar effekten högre upp i hastighets spannet, det stora vridmomentet som finns vid låga varv gör att man ändå bibehåller en stor del av accelerationen.
Begränsad 80hk uppgradering
Vår hoj köptes som en 80hk modell. Efter att ha provkört i höstas så var det uppenbart att skillnaden mellan 60-80hk lägena, som ändras i mjukvaran, var väldigt liten. Knappt märkbar på banan faktiskt. Det gjorde oss fundersamma. Vår upplevelse bekräftas också av de bänkningar som vi gjort vid olika tillfällen tillsammans med Speedstore. Beväpnad med data från de tre olika bromsbänkskörningarna som vi utfört för att kunna vara behjälpliga med verifiering mellan olika presenterade lösningar, har det varit en lång vinter med många mail mellan oss och Starks support för att försöka övertyga dom att nånting inte står rätt till.
Stark har en egen bromsbänk i Barcelona och företaget körde en av deras hojar i den bänken som de utrustade med mjukvaran från vår hoj för att felsöka och se om dom kunde upptäcka vad som är fel. Efter många långa mail med supporten så har vi till slut kommit överens om att det saknas effekt. Det har då också visat sig att det saknas 20hk i alla “alpha”-modeller på grund av ett mjukvarufel. Vi fick erbjudandet om att få en äldre mjukvara installerad för att få tillbaka den saknade effekten. När erbjudandet kom så valde vi, i lågsäsong, att avvakta eftersom en större uppdatering var angiven att vara på gång “innan säsongen“.
Men nu när säsongen är igång och vi vill ha vår effekt och bad om den äldre uppdateringen i avsaknad av den kommande, så är Stark inte längre villiga att uppdatera med en så gammal mjukvara med anledning av mindre uppdateringar i mellan som potentiellt kan skapa konflikter. Den uppdatering som ska lösa problemet får vi veta nu är planerad till två månader senare som planeringsmässigt bör landa någonstans i juli 2024, det vill säga mitt i Svenska sommarens högsäsong för motorcykelåkande. Vi har alltså i skrivande stund i mitten av juni 2024 fortfarande bara 60hk tillgängligt, trots att vi initialt beställt och betalat för 80hk.
Ett varmt heat
I tillägg har vi på andra håll hört indikationer på problem med att motorn går varm vid högt effektuttag. En förare säger sig kunna köra endast fem till sex varv på en bana innan elektroniken sänkte effekten som en följd av värmeutveckling.
För att verifiera indikationerna, tog vi med Starken på Tuvängen Ring i maj 2024 och kunde konstatera att på banan i fråga, med grusslinga i bansträckningen (vilket resulterar i lägre snitthastigheter och effektuttag), så verkar motorn hinna kyla ner sig tillräckligt mycket för att fungera hela heat. Men när vi körde enbart asfalt på Tuvängens bana så tog det ungefär 9 varv för oss innan motorn var för varm och effekten sänktes. Lufttemperaturen var runt 22 grader under dagen och ett varv tog ungefär 40-41 sek.
Våra slutsatser av Stark Varg som Supermoto
Efter att ha noterat problemet gällande värmeutvecklingen på Tuvängen och att motorn går varm på 60hk effektuttag, så fortsätter Stark att meddela att “den är inte byggd för supermoto“, “vi har aldrig lovat att den ska klara av att köras som supermoto“.
Det som Stark marknadsförde hojen med för drygt två år sen var “räckvidd som en full tank bensin på en 450” och “Fullfölja ett MXGP heat”. Det kanske var en felbedömning ifrån vår sida, men vi antog att om en professionell förare kan köra ett MXGP heat på den så borde vi, som amatörer, kunna köra träningpass i supermoto. Men i vår bedömning, så har det visat sig att så är inte fallet.
Så det kanske inte är ett misstag att det saknas 20hk, motorpaketet kanske inte är designat för den effekt som Stark har sålt? Om man ställer ner effekten så går det att köra längre, enduro/MX förare verkar köra på runt 35-45hk och har inte några direkta problem med värmeutveckling.
Kommer ni ihåg Alta Redshift MXR?
Det finns många likheter mellan Vargen och Altan. Motorn till exempel ser väldigt bekant ut.
Alta nedan till vänster och Stark Varg nedan till höger.
Alta hade också problem med värmeutveckling, men utifrån vad man kan läsa på internet så verkar dom ändå ha lyckats att få ut 50hk/57Nm.
Så vad har Stark Varg egentligen förbättrat sen Alta fanns på marknaden? 80hk läget finns inte tillgängligt i skrivande stund. Kommer valmöjligheten som utlovat komma i juli? Vi vet inte.
60hk är fortfarande av oss konstaterat att vara för mycket för att motorn ska klara av att kyla sig själv i miljöer som Tuvängen Ring och med enbart asfaltskörning. 50hk kanske är så mycket som den motorn kan hantera?
Stark Varg marknadsförs och säljs som en premiumprodukt med 80hk/938Nm. I våra tester presterar den likvärdigt, eller mindre/lägre, än vad Alta MXR gjorde, som fanns på marknaden för sex år sen. Vi betalar för en nytänkande innovation men får levererat till oss vad vi kanske mer upplever som en uppgraderad design på en gammal modell.
Vi vill även speciellt anmärka att man som förare av en elmotard idag inte kan räkna med snabbladdning mellan heat på banornas fasta el, du behöver (ironiskt nog) antagligen även investera i ett bensindrivet elverk modell större, för att driftsäkert kunna ladda upp motorcykeln. Förhoppningsvis byggs laddningsmöjligheterna ut över tid i takt med att elfordon blir vanligare på våra banor runt om i landet.
Vår rekomendation är att en supermotoförare tänker efter både en och två gånger innan en investering görs i en Stark Varg som primär motorcyckel, speciellt om du ska tävla, och att noga väga för- och nackdelanrna i begränsningarna som finns idag.
Vi har sålt vår Varg och återgår till att åka en hoj som det går att köra – utan att maskinen i sig är begränsningen.
This post is also available in: English