Supermotons historia
Superbikes
I slutet av 70-talet sände ABC’s Wide World of Sports en specialserie kallad The Superbikers. De två promotorerna Gavin Trippe och Bruce Cox hade sålt idén om den ultimata motorcykeltävlingen till ABC Sports. Tävlande från alla de olika motorcykeldiciplinerna (roadracing, motocross, dirt track etc.) skulle köra om titeln ’Best of the Best’ på en bana bestående av både asfalt och grus. Tävlingarna kördes i nästan ett decennium på Carlsbad Raceway i södra Kalifornien och tog slut i samband med att ABC Sports omstrukturerades 1985.
Europa
Av de europeer som körde i Superbikers var det fransmännen som tog med sig sporten hem och bytte namn på den till Supermotard/Supermoto (vilket är en översättning av Superbiker/Superbike). Under 90-talet spred sig sporten över Europa och flera mästerskapsserier skapades. Sedan 2002 arrangerar Fédération Internationale de Motocyclisme, kort FIM, världsmästerskap i Supermoto.
USA
2003 annonserade så AMA (American Motocyclist Association) återkomsten av en professionell supermotoserie benämnd AMA Supermoto Championship. Detta är den första nya tävlingsserie som AMA startat på över 25 år, då supercrossen startades. 2004 kördes supermoto för första gången inom ramen för X-Games och åter igen sågs sporten av miljontals tv-tittare.
Banan
För att kora den ultimata föraren körs tävlingarna på en bana bestående av både asfalt och grus/lera. En bana består typiskt av 70% asfalt och 30 % grus/lera med åtminstone ett hopp på grusdelen. Denna typ av bana gör att föraren måste bemästra båda underlagen och därmed premieras alltså allroundskicklighet före råa motorcykelprestanda.
Motorcykeln
En supermoto måste klara körning i höga farter rakt fram såväl som i kurvor på den asfalterade delen av banan. Samtidigt skall den klara av hopp och lägre farter på grusdelen. Den motorcykeltyp som visade sig klara detta bäst var en modifierad motocross.
Ett antal förändringar krävs för att bygga en supermoto av en motocross. Till att börja med sätts mindre och bredare hjul (typiskt 3.5×17” alt. 3,5×16,5” fram resp. 5×17” bak) med roadracingdäck (slicks) på. Därefter byts frambromsen ut, både ok och skiva, till en av roadracingtyp (typiskt 4/6-kolvsok och 310/320mm skiva). Till sist måste flädringen modifieras (styvhet och progressivitet) för att passa supermoto. De mindre hjulen och den modifierade fjädringen gör att en supermoto också är lägre än en motocross.
Börja köra Supermoto
Har du tankar på att börja köra Supermoto? Kul! Börja gärna titta igenom vår guide med snabbfakta: Börja köra Supermoto. Är du sedan intresserad av mer information om vart du kan testköra under ett träningspass, se våra baninformationssidor. Kontakta utsatt träningsansvarig för mer information om aktuella tider och tips och trix för dig som nybörjare. Funderar du redan på att börja tävla finns även mer information att hämta här på siten under kategorin “Tävlingsinfo” här uppe i menyn. Du kan givetvis kontakta Svemo och Supermotosektionen direkt.