Table of Contents
Eftersom sommaren nu är här så behövde vi en bra ursäkt för att åka ännu mer hoj. Vi slog våra dumma huvuden ihop och kom fram till att vi borde göra ett däcktest för att se vilket däck som är det bästa, baserat på det mellanmjölkstempo som vi kör i.
Dom däck som vi kom fram till att vi skulle testa är:
Däcktillverkare | Däckmodell | Dimension | Pris | Inköpsställe |
---|---|---|---|---|
Metzeler | Racetec SM K2 | 165/55 – 17″ | 1790kr | GP-Reifen.com |
Michelin | Power Supermoto B | 160/60 – 17″ | 1770kr | GP-Reifen.com |
Shinko | 008 | 160/60 – 17″ | 1795kr | Shinko.se |
Hur valde vi vilken variant av däcken vi ska testa?
Metzeler anger att man ska välja däck utifrån hur grov/fin ytan är på banan. En slät asfalt på banan skulle motivera K0 medans en grov yta K2. Vi valde K2 på grund av att Tuvängen har varierat slät och medel asfalt, men också för att kunna nyttja däcket mer än bara på testdagen. Däck växer inte på träd och vi kommer inte ihåg vart vi har lagt vår budget.
Metzelers däck är det lättaste däcket i testet med 5,6kg mot dom andra två på 6,6kg.
Michelin har bara två olika gummiblandingar på bakdäcken, B och C där B är det mjukare. Michelin är ett däck som vi är bekanta med sedan tidigare och därför valde vi ett däck som vi skulle kunna pressa lite hårdare under en kortare tid, B.
Shinko har bara en variant av sitt supermotodäck.
Hur avgör vi vilket däck som är bäst?
Vi valde ut den snabbaste personen på redaktionen (och faktiskt den enda) som sedan fick ringa in en kompis som inte har suttit på en hoj på över ett år. Med det urvalet av piloter så känner vi att vi har alla möjligheter för ett riktigt bra resultat.
Vi tänkte att hur svårt kan det vara?
Metoden bestod i att vi lägger 2 pass per däck per person på banan och klockar alla varv med en gps-laptimer. Vi bokar sedan en 3-dagars konferens på Hotell xxxxx i xxxxxx för att diskutera igenom våra upplevelser. Tyvärr så godtog dom inte vår pitch om exponering så vi valde alternativ B. 10min pow-wow på Shell i Södertälje medans vi åt en varmkorv med bröd. Shell var vänliga nog att rabattera priset på gratis servetter när vi spillde dressing över Mattias byxor.
Lite data för däcken och varvtider
Däcktillverkare | Vikt (kg) | Diameter (monterat) | Bredd (monterat) | Bästa varvtid Rickard | Bästa varvtid Mattias |
---|---|---|---|---|---|
Metzeler | 5,6kg | 620 mm | 155 mm | 41,619 | 44,201 |
Michelin | 6,6kg | 612 mm | 163 mm | 41,506 | 44,393 |
Shinko | 6,6kg | 608 mm | 168 mm | — | — |
Nu har den uppmärksamme noterat att vi inte har några varvtider på Shinkos däck. Det visade sig vid montering att däcket var helt enkelt för brett för att få plats. Med hjälp av kniven tog vi bort ca 5mm men kedjan låg ändå på så pass mycket så att hojen bromsade vid avslag. Vi kunde därför inte testa Shinkos däck.
På Shinkos US-sida så kan man läsa att däcket ska monteras på en 4,5″ fälgbana, vår testhoj har 5″. Vi har dock svårt att se att det skulle räcka för att undvika krock med kedjan.
Även Michelin låg emot kedjan, men inte mer än vad som är brukligt på en motard. Metzeler däremot lämnade till och med utrymme mellan kedja och däck så att däckvärmaren fick plats.
Känsla
Både Metzeler och Michelin känns stabila. Men vi upplevde ändå några skillnader mellan däcken som vi kan erbjuda er som verkligen inte har något annat att göra och har läst ända hit.
Vi separerar egenskaperna mellan ingång och utgång ur kurvorna.
Ingång
Metzeler släpper mjukt och är följsamt hela vägen genom inbromsningen medans Michelin har gott om fäste och initierar inte sladd förrän man ber om det.
Utgång
Metzelers mer rundade profil blir mest tydligt när man ska ut ur kurvorna. När gasen vrids och bakhjulet börjar greppa så vill Michelin börja räta upp hojen medans Metzeler snällt ligger kvar och låter föraren fullfölja kurvan. Det ska också nämnas att Michelin började vandra lite vid ökat gaspådrag i utgång, men trots försök till provocering så kände vi aldrig att Metzeler släppte greppet om asfalten.
Visst ser hojen snabb ut med ett dekalkit från Motoproworks?
Slutsats.
Så vilket däck är det bästa?
Då vi inte har märkt av några större skillnader i däcken så är båda däcken väldigt bra. Vi trodde nog att Metzelers lättare däck skulle göra större skillnad än vad det faktiskt gjorde.
Den stora frågan blir då istället, vilket däck kommer vi att köpa nästa gång?
Där var båda piloterna överens, det är Metzeler som ger mest förtroende.
Den största anledningen till att vi väljer Metzeler är hur det känns ut ur kurvorna. Det lilla extra greppet och det faktum att vi själva får välja när vi vill räta upp hojen är det som gör Metzeler till vinnare i vårt test.
Den sista slutsatsen vi drar av det här är att vi även behöver göra ett test av framdäck. Så då har vi en anledning till att åka lite mer hoj.