En quickshifter är en enhet som du monterar på din hoj som gör att du kan växla utan att vrida av på gasen. Det låter ju bra. Om man inte slår av på gasen när man ska växla så måste ju det betyda att man åker snabbare, eller hur?
Vi utrustade vår testhoj med en QS (quickshifter) från SP Electronics för att ta reda på om det är värt pengarna och besväret.
QS:n fungerar genom att strypa bränsletillförseln till cylindern under en angiven tid. Det är du själv som ska ange den tiden via huvudenheten som följer med i kittet. När bränslet stryps så driver inte motorn bakhjulet längre och det avlastar växellådan tillräckligt mycket för att nästa växel ska kunna klickas i. Om QS:en är inställd på en för kort bryttid så hinner inte växellådan byta växel innan motorn börjar driva igen. Det märker man genom att hojen antingen hoppar tillbaka till den lägre växeln eller att man hamnar i ett friläge.

Vi beställde vi SP:s hemsida som accepterade Paypal som betalning. Dom skickade med DHL och paketet kom till utlämningsstället sju arbetsdagar efter lagd order.
Utrustningen består av en huvudenhet, en sensor till växelpetaren och en liten kabelhärva. Vart man placerar huvudenheten är upp till var och en. Kablarna räcker både till en placering under dynan eller framme vid styrkronan. Av bekvämlighetsskäl så placerade vi den under dynan. Där är den skyddad och man kommer åt att justera relativt enkelt.
Sensorn på just den här enheten bryter bara vid uppväxling, men det finns andra modeller/tillverkare som bryter både vid upp- och nedväxling.

Installation

Kontakten till injektorn (insprutet) tas bort och kopplas in i den medföljande härvan. Medföljande kontakt passar direkt in på injektorn utan någon åverkan på hojens kablage.
Det följde med en skarvkontakt för att koppla in på TPS (Throttle positioning sensor) utan att behöva klippa av kabeln. Det är inte den bästa lösningen, men om man inte vill klippa och skarva kabel så fungerar det. Och den är enkel att montera.
Sista momentet på installationen blir att skruva fast en jordkabel.
När allt är installerat gör man en kalibrering enligt manualen.

Justera in enheten

För att justera hur länge systemet ska strypa bränslet finns det tre stycken reglage på huvudenheten. Det går att justera från 40 ms upp till 99 ms i steg om 1 ms under fullgas. Man kan även justera in en separat bryttid för dom fall då man inte har full gas. SP rekommenderar 70 ms för fullgasväxlingar och 5 ms ytterligare för övriga växlingar.
När vi provkörde med 70 ms så tog växlingarna lång tid. Det blev ett tydligt glapp i accelerationen medans man väntade på att effekten skulle komma tillbaka. 70 ms låter inte så mycket, men när det handlar om att man kör rakt fram med full gas så är det alldeles för lång tid. Vi provade oss fram ner till 40 ms, vilket blev för kort bryttid. Växlarna började hoppa ur och vi fick några oösnkade frilägen. Så slutinställningen blev 45 ms. Vi rekommenderar ändå att ni börjar på tillverkarens föreslagna inställningar och provar er fram för att hitta en inställning som passar er.
På det sista passet så slutade QS:en att fungera. Efter lite undersökningar så insåg vi att växelpetaren låg för nära motorkåpan och kabeln till sensorn hade skadats.
En ny sensor beställdes, plus en i reserv. Vilket var tur då vi lyckades med att förstöra en till sensor nästa gång vi var på banan genom att inte ha tillräckligt med spel i kabeln så att sensorn kunde böjas bakåt utan att dra i kabeln. Dagens tips till er som skaffar QS med sensor på växelpetaren är att se till så ni har tillräckligt med överlängd på kabeln.
Efter att ha kört med qs:en hela sommaren så är det ändå en ganska behaglig produkt att ha. Det är förvånansvärt lätt att vänja sig vid att använda den.

Slutsats

Men frågan kvarstår ändå, är det värt ~4000 kr?
För att kunna mäta om man faktiskt blir snabbare så körde vi ett antal träningspass med laptimer samt att vi körde åtta testrepor från 0-100 km/h. Åtta vändor med QS och åtta vändor utan QS.
När det gäller varvtider så kan vi enkelt säga att det sattes inga personbästa bara för att laptimern monterades. På 0-100 mätningarna så mätte vi topphastighet via gps, Qstarz LT-Q6000 som var med i vårt test av laptimers.
Resultatet bekräftar det vi upplevde vid test på banan. Man blir inte snabbare bara för att man monterar en quickshifter.

Snabbaste tid 0-100km/h
Med QS3,933sek
Utan QS3,993sek

Skillnaderna är så små så det inte går att säga att den ena metoden är snabbare än den andra.
Det klassiska sättet att växla på genom att hålla tryck på växelpeten och sedan slå av och på gasen snabbt har ju sina nackdelar. Handen är sällan så snabb som det här systemet. Och som vi har märkt så är inte alltid handen och foten överens om vilken av dom som ska göra sitt jobb först. Så det har blivit en hel del frilägen genom åren.
Ett ställe där QS:en var väldigt tacksam var i Västerås på den tillfälliga banan säsongen -20. När man kom ut från gräs/grusdelen efter mållinjen så hade man en lång acceleration framför sig. Med full gas på 2:ans växel så var det inte många meter innan framhjulet ville till väders. Med QS:en så kunde man enkelt lägga i nästa växel direkt det började lyfta och framhjulet sjönk nedåt igen.

Så, är det värt ~4000 sek?
Det är mycket pengar för att slippa missa växlar. Men vad kostar frustrationen när du är på rakan, någon ligger och sniffar dig i bakhjulet och du missar en växel?

This post is also available in: English

0 Shares:
Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

You May Also Like