FIM har idag utannonserat att upplägget för VM-deltävlingarna kommer att se lite annorlunda ut i år.
Upplägget för en racedag/helg kommer se ut så här:
Pass | Duration | Max antal förare |
2st fria träningar | 20min | 32 |
1st tidsträning | 25min | 32 |
1st “Superpole” | 2 varv/förare | 6 |
1st warm-up | 20min | 32 |
1st “RaceOne” | x antal varv (ca 20min) | 32 |
1st “Fast Race” | x antal varv (ca 15min) | 32 |
1st “SuperFinal” | x antal varv (ca 20min) | 32 |
“Superpole”
Vinnaren av “Superpole” får 1 VM-poäng
Startposition
Förarnas startpositioner fastställs enligt följande:
-För “RaceOne” samt “Fast Race” enligt tiderna från tidsträning (placeringar 7-32)
-För “SuperFinal” enligt resultaten från “FastRace” (placering 1-32)
“Joker Lane”
Införandet av en “Joker Lane” som:
-Får användas av förarna under fri träning och warm-up
-Får användas av förarna under warm-up som föregår “SuperFinal”.
-Måste användas av förarna en gång men inte mer annars straffas föraren med 5 placeringars nedflytt i resultatlistan av “SuperFinal”.
Upplägget ser ut att bli en blandning av det upplägg som används inom World Superbike (WSBK) med Superpole och antal race samt att man anammar Joker Lane som bland annat körs i Supercross Monster Energy Cup (SX).
Både WSBK och SX har en bred tv-publik som tittar på racen. Kanske är det här det som Supermoton har väntat på för att kunna få en uppsving igen?
This post is also available in: English