Ducati har återigen äntrat scenen för enkelcylindriga motorer med deras Hypermotard 698 och nu senast med nya Desmo 450 MX.
Det har ryktats om att Ducati varit på väg in i supercrossen sen något år tillbaka. Amerikanska medier har rapporterat att representanter från Ducati har varit i depån på supercrossracen för att scouta vilka förare som skulle kunna tänkas vara intresserade av att köra för dom. Men något officiellt har ännu inte kommit från Ducati angående supercross. Däremot fick vi ifjol ett besked om att flerfaldige MXGP världsmästaren Antonio Cairoli, som är italienare, lämnade sin senaste roll som teamchef hos KTM för att bli testförare hos Ducati i deras nya MX-satsning.
Förra månaden så visade man upp hojen för pressen för första gången.
Designen påminner om en viss annan italiensk mx/motard, eller vad tycker ni?
Ducati kommer att delta i det italienska mästerskapet under 2024 med italienska föraren Alessandro Lupino och Antonio Cairoli. Alessandro har erfarenhet från att ha tävlat i MX2 och MXGP mellan 2007 och 2014. Alessandro kommer köra hela säsongen medans man anger att Antonio kommer att delta i den första deltävlingen.
Varför väljer då man att köra i det Italienska mästerskapet? Det är ganska smart faktiskt. För att få tävla i vissa mästerskap så måste Ducati sälja ett visst antal hojar enligt reglementet. Det italienska mästerskapet kräver inte det så Ducati kan tävla med sin prototyp och fortsätta att utveckla hojen under faktiska tävlingsförhållanden. Något som Ducati lyckats ganska bra med i MotoGP bland annat. Ducati kan köra deltävling 1 på den maskinen som dom visat för media för att sedan bygga om allt inför deltävling 2 om dom ser att något behöver förbättras/justeras. Det ger dom en möjlighet att kunna bygga en kunskapsbas runt vad som behövs av hojen innan dom går in i produktion. Något som andra, etablerade, tillverkare redan har ett försprång i och med att dom tävlar med nuvarande modeller.
Desmo 450, som den heter, är utrustad med en 450cc encylindrig motor med Desmodromiska ventiler. Ska vi anta att man byggt en högvarvig motor? Kanske en motor som skulle trivas på en motardbana? Ducati har inte angett några spec på hojen, vilket är rimligt eftersom den inte är färdigutvecklad. Så det återstår att se vad dom valt för chassiemått, motoreffekt och annat roligt.
Bilderna visar att man har ett GET-system (med en data-logger på höger gaffelben?), SHOWA-fjädring, justerbar växelväljare/fotbroms, STM koppling, Brembo bromsar och Akrapovic helsystem. På vänster sida av motorn ser vi en sensor som kan vara växellägesindikator till en quickshifter. Om vi kikar på höger sida så ser vi 2st siktglas för oljenivå och en kopplingskorg som sitter relativt högt upp. Någon som vill gissa vad det lägre siktglaset är till för?
Det återstår att se vilka delar som kommer sitta på produktionsmodellerna som vi kunder kommer kunna köpa. Men om inte Ducati släpper en Desmotard 450, då får vi väl bygga en helt enkelt. 🙂
Första deltävlingen i det Italienska mästerskapet går helgen 16-17:e mars. Vi ska försöka hålla ögonen på tävlingen och se hur Ducatis satsning går.
När det går att beställa en 450 Desmo så får vi återkomma med pris och en korrekt spec på maskinen.
This post is also available in: English