Nyheter

Published on oktober 12th, 2013 | by Ricken

Superbiker Mettet 2013 – Palm rapporterar

Ni kan följa förarna under dagens kvalheat på MyLaps.com.
Schemat för helgen hittar ni på Mettet motor

Dag 1

Igår var första dagen på årets upplaga av Superbiker Mettet. Dagen bestod av träningspass samt tidskval.
Vi har ett antal svenska förare med iår, Christoffer Barret, Fredrik Gustafsson, Kevin Fagré, Fredrik Eriksson, Patrik Lundholm, Anders Höök samt Marcus Aldén.

Förarna vaknade upp igår till en blöt bana som krävde regndäck. Det duggade lite av och till under förmiddagen men banan torkade sedan upp. Det byttes till slicks bak inför sista kvalomgången, Kevin Fagré Anders Höök och Fredrik Eriksson var snabbast av våra Svenskar med Fagré på en fjärde plats i sin grupp på tiden 2:09,371, Höök en sjunde med 2:10,114 och Eriksson på en sjunde med 2:09,166.

Dag 2
Det var fuktigt även denna morgon med regndäck för de som startade först. Vad dagen led så åkte slicks på bak för att avsluta med riktigt fint väder och slicks både fram och bak för Starbikerförarna.

Av svenskarna gick Höök, Gustafsson, Aldén, Fagré och Eriksson direkt till semifinal. Eriksson körde in på en stark andraplats i sitt kvalheat och Fagré en fjärde med mersmak.

Barrett och Lundholm körde sista chansen men tog sig inte vidare tyvärr.

Fagré säger att banan är kanonfin. Han tog sig inte förbi Mikkelsen igår men tror att han hade kunnat jaga ikapp Fredrik om han hade gjort det. Så vi hoppas att Kevin tar sig förbi Mikkelsen i starten så kanske vi kan få en svenskfajt i täten.

Semifinalerna körs före lunch, börjar 10:50.
Finalerna körs från 14:05.

Vi önskar alla våra förare lycka till!

Dag 3
Uppehåll, åtta grader och grym snålblåst gör att banan för första gången är helt torr direkt på morgonen. Dagen börjar alltså i dur och fortsätter så då Barrett slår uppkörningsrekord genom att ta sig förbi 31 förare i sitt consolidation race.

I de efterföljande semifinalerna gör Fagré och Eriksson återigen kanoninsatser. I första semin gör tyvärr Fagré en dålig start men han viker inte ner sig för det utan krigar ända in i kaklet och kör till sig en stark tionde plats och är finalklar. Eriksson gör sin vana trogen en stabil insats och kör till sig en åttondeplats i nästföljande semi och även han är givetvis klar för final.

Övriga semifinalsvenskar behöver absolut inte skämmas över sina insatser utan ska känna sig mycket nöjda. Gustafsson gick som exempel all-in och förstörde t.o.m. rösten i sin satsning.

Nu övergick så tyvärr dagen i moll då bägge våra finalister fick det stökigt i finalen och bägge tvingades bryta med mekaniska problem. Först bröt Fagré då hans bakbroms gav upp och låg på. Lite senare fick Eriksson problem med bakhjulet och även han fick se rejset från sidan. Lite trist avslutning på en annars bra tävling där våra svenska piloter får betyget väl godkänt.

När de stora gossarna började rejsa stod det ganska snart klart att om man skulle slå den nykorade världsmästaren Mauno Hermunen så skulle man vara tvungen att prestera något alldeles extra. Nu var det ingen som lyckades med detta utan Mauno körde hem Superbikertiteln. Två bakom honom kom Thomas Chareyre och trea Sylvain Bidart.

Noteras bör att den gamle (nåja) supermotofavoriten Christian Iddon körde hem Starbikertiteln. Han tog även en hedrande niondeplats bland alla dagens supermotofantomer i Superbikerracet.

Tags:


About the Author

Ricken

Supermotopilot no #18 Rickard Eriksen latent tävlande i open-klassen.



Back to Top ↑