Artiklar

Published on juni 15th, 2014 | by Maeva

1

Licenskurs, hur går det till?

Har du funderat över att gå licenskur_NDF4158sen för att tävla eller kanske bara för att få en extra försäkring när du tränar? Vi gick igenom kursen med Christofer Barret på Tuvängen Ring för att räta ut frågetecknen åt er.

För att höra efter när och var närmaste licensutbildning sker, ta kontakt med supermotosektionen. Utbildningen består av en del teori och en del praktiska moment. Alla deltagare tar sin egen maskin med sig ut till banan, dock kan det finnas möjlighet att få låna en motorcykel på plats. Hör av dig till din licensutbildare innan kursen för att se vilka möjligheter som finns.

Som förberedelse rekommenderar vi att man bekantar sig med Supermotos specialreglemente som finns att hitta på Svemos hemsida. Är du helt ny för disciplinen (men kanske tidigare har kört cross eller liknande), rekommenderar vi även att du besöker ett träningspass på din närmaste bana för att bekanta dig lite med förarna, maskinerna och rutinerna i klubben. Ställ gärna frågor!

Det kan även vara en idé att kika igenom de olika licensklasserna och se vad som passar dig bäst. Du kan givetvis även få information och guidning gällande detta på utbildningen.

Notera även att du som förare vid träning har ett relativt lågt försäkringsskydd om du inte har en kompletterande personskadeförsäkring. Vi rekommenderar därför att du överväger att teckna en Baslicens även om du endast skall träna under året (det ger dig även trevlig möjlighet att ställa upp i ditt lokala klubbmästerskap). Tänk på att du numera behöver ett internationellt tillägg på seniorlicensen om du skall träna eller tävla utomlands och vara föräkrad (detta ingår i Elit). Mer information om vad försäkringen täcker här ->

Dagen startar med den teoretiska delen. I detta så täcks grunderna i form av vad som krävs av dig som förare och utrustning, vett och etikett på banan, samt grunderna i vilka åtgärder som behövs på din motorcykel. Information direkt relaterade till tävlingar, så som betydelsen av flaggor, startprocedur, hur man beter sig i depån och hur en tävlingsdag kan tänkas se ut gås även igenom.

Efter teorin följer de praktiska övningarna._NDF4237

Efter några uppvärmningsvarv samlas alla på startplattan. Den del av banan där starten normalt går ifrån. Utbildaren går kort igenom startproceduren en gång till: Sighting lap, uppställning, flaggor, warm-up lap samt racestart. Processen prövas på ett flertal gånger för att räta ut alla frågetecken och ge piloterna lite muskelminne.  När sedan alla är införstådda med hur det går till ges även instruktioner i hur man åker in och ur i depån på ett säkert sätt.

Värt att notera är att licenskursen inte på något sätt är en nybörjarkurs i motorcykelhantering och vi rekommenderar starkt att du har grundläggande motorcykelvana innan du går kursen (te.x igenom att besöka träningar). Körkort är dock inget krav.

 

Fotograf: Arun Supasree 

Tags: , ,


About the Author

Ansvarig utgivare för Supermotosweden och fotoentusiast på tävlingar/träningar . Sambo till supermotopiloten #18 Ricken Eriksen, webbnörd och allmän hönsmamma. Aktiv inom initiativet för #Braaapfonden, #wearesupermoto och Supermotosweden.se.



Back to Top ↑