Fler än 30 förare intar Tuvängen Ring i Södertälje första helgen i augusti
Svenska eliten inom supermoto gör för första gången upp på motorbanan Tuvängen Ring i Södertälje. Det är även första gången SM-serien i supermoto besöker Stockholmsregionen. Tävlingen är öppen för internationella deltagare och de drygt 20-tal svenska förarna får sällskap av både norska och finska förmågor. I samband med SM-deltävlingen arrangeras även en tävling för klassen Open som blandar blivande stjärnskott och motionärer.
Svenska mästerskapen i supermoto består säsongen 2014 av sju deltävlingar som besöker städerna Örebro, Våler (Norge), Södertälje, Linköping, Eskilstuna, Trögstad (Norge) och Borås. Besökare på Tuvängen Ring den 3:e augusti får se regerande svenska mästaren Henrik Karlsson (Yamaha) försvara sin titel för femte året i rad. För närvarande ligger Fredrik ”Biffen” Eriksson (Honda) tvåa och årets comeback på seriens enda tvåtaktare, John Stambeck (KTM), ligger trea.
I Open-klassen kan vi notera att en av årets nykomlingar, Mattias Engbom (Honda), ligger etta i sitt första år i serien och har vunnit de första två deltävlingarna. Fredrik Sterling (KTM) håller andraplaceringen medan Marcus Bäckström (Honda) intar tredjeplaceringen. Ligans yngsta förare på blott 15 år, Oskar Carlsson (Yamaha), jagar pallplats på en fjärde placering och det på seriens enda 250cc.
Fullständig resultattabell.
Mer information om arrangemanget på Tuvängen Ring den 3:e augusti kan läsas på www.tuvangen.se.
Vad är Supermoto? Supermoto är en relativt ung motorcykelsport, som är lättigenkännlig då loppen sker på en bana bestående av både asfalt och grus. Förarna kör motocrosscyklar, eller supermotarder som de även kallas, som anpassats till bankörningen bland annat genom valet av däck (slicks), bromsar och fjädring. Sporten kännetecknas av glädje, lättsamhet och publikfrierier som bakhjulsåkande. Samtidigt är själva körningen actionbetonad där det mest karakteristiska är när åkarna går på ställ, ”slidar”, in och ur kurvorna.
Normalt så sker loppen på permanenta anläggningar, ofta go-cartbanor, men till sporten hör även skapandet av temporära banor på till exempel parkeringar för att komma närmare publiken.
Svenska Mästerskapen består i år av fler än 60 licensierade förare i åldrarna 14-63. Både Elit- och Open-klasen körs som standard på 450cc 4-taktare men variationer kan förekomma. Mer information om supermoto och årets tävlingar med aktuella resultat finns på supermotosweden.se.
För ytterligare information, kontakta:
Maeva Sponbergs, medieansvarig sektion Supermoto på arrangerande klubb SKRC.
mail: maeva@tuvangen.se
[alert type=”yellow”]För fotografer som önskar ackreditera sig till evenemanget skall anmälan ske senast två dagar innan till Maeva Sponbergs. Antalet platser på banan är begränsade.[/alert]Stefan Lang, Kommunikationsansvarig
Svenska motorcykel- och Snöskoterförbundet (Svemo)
Telefon: 011 – 23 10 97, mail: stefan.lang@svemo.se
###
Om Svemo: Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet (Svemo) samlar alla som vill träna och tävla med motorcykel och snöskoter. Förbundet bildades 1935 och består idag av 550 klubbar med tillsammans 125 000 medlemmar över hela Sverige. Våra grenar är motocross, enduro, speedway, isracing, roadracing, dragbike, trial, supermoto, minimoto, sidvagn, snöskoter och isbana/backe.
Om SKRC: Södertälje Kart Racing Club bildades 1970 och redan från början var anläggningen vid Tuvängen ett centralt nav i klubbens aktiviteter. Klubben har fostrat en mängd framgångsrika förare under åren och fortsätter att göra så. Tuvängen Ring, som är klubbens tävlings- och träningsbana, är 903 meter lång (exklusive grusdel) och en av de snabbare banorna i landet. Banan är designad som en stor racingbana, men i mindre format, något som uppskattas av de större och snabbare kartingklasserna. Inom klubben har på senare år också motocykelracingsektioner införlivats, Supermoto och Minimoto är växande motorsporter och för en aktiv verksamhet inom SKRC. Förutom motorsport, som karting och minimoto/supermoto, används anläggningen för trafikskoleutbildning samt mc-säkerhetsutbildning i Sveriges motorcyklisters regi under en handfull helger. Mc polisen i Stockholms län kör också avrostningsövningar på vår anläggning under våren.