Produkter Q-starz LT6000s

Published on september 12th, 2016 | by Ricken

0

Hur snabb är du?

Dom flesta förare strävar alltid efter att förbättra sig, men hur kan man veta om man har utvecklats om man inte vet hur fort man kör? Laptimers, som mäter varvtiderna åt dig, finns i olika varianter. En ir-laptimer är den enklaste varianten av dom som man kan montera på sin hoj. Den är dock beroende av att du inte har någon annan förare mellan dig och sändaren när du passerar mållinjen. En GPS-laptimer däremot fungerar oberoende av hur mycket trafik det är på banan. Vi har valt att titta närmare på fyra st väldigt olika typer av laptimers . Dom som vi har valt ut har båda 10hz uppdatering vilket egentligen bara är nödvändigt om man har en laptimer som loggar mer data än varvtider. 10hz innebär att laptimern loggar din position 10ggr/sek. 1hz innebär alltså att det enbart loggas 1ggn/sek.

AIM MyChron Light TGAIM MyChron Light TG

Yttermått: 82×62,5×24,5 mm
Displaystorlek: 61×31,4mm enfärg
Uppdateringsfrekvens: 1ggn/varv (det finns möjlighet till sektionstider om man köper till extra sändare)
Drifttid: ~5-7 träningspass för mottagare, 1/2 säsong för sändare. (Ej uppladdningsbar, batteribyte.)
Storlek på minne: 128kb, (upp till 1200varv)
Vattentät: Ja
Pris: Svårt att hitta hos handlare. Håll ögonen öppna på begagnat marknaden så bör det gå att hitta för 1000-1500kr
Fördelar: Enkel att hantera. Man ställer ut en sändare vid mållinjen och riktar in mottagaren mot sändaren vid passage. Det kan ta några försök att få den på rätt ställe på banan. Helst vill man ha den där hojen är helt upprätt varv efter varv.
Nackdelar: Batteritiden är kort. Det är inte laddningsbara batterier. Om någon annan förare kommer mellan dig och sändaren vid passage så får du ingen varvtid.

Ir-timers är väldigt prisvärda och fungerar bra. Det kan vara ett bra insteg om du vill ha lite varvtider och är medveten om nackdelarna.

 

Qstarz LT-Q6000www.qstarz.com

Yttermått: 101x59x28 mm
Displaystorlek: 2,4″ i färg
Uppdateringsfrekvens: 10hz
Drifttid: ~10h, inbyggt uppladdningsbart batteri. USB-mini kontakt.
Storlek på minne: 2GB
Vattentät: Ja
Pris: ca 4700:-
Fördelar: Stor tydlig display med lättryckta knappar. Fungerar med handskarna på. Lätt att skapa bana för tidtagning. Det är möjligt att exportera GPS-data för att använda i film. Visar optimal varvtid utifrån dom sektioner du har ställt in på banan. Finns fäste för montage på styret.
Nackdelar: Svårläst display när man kör och det är ljust ute. Man ser dock om displayen är grön (snabbare tid) eller röd (långsammare tid). Styrfästet är dåligt utformat men lite eltejp kan rädda dagen. Man får tänka lite när man placerar ut sektionerna på banan. Om man placerar dom för nära varandra, t.ex där bandelar möts, så finns det en risk att enheten tror att man har åkt ett varv på banan när man egentligen bara passerar för nära. Det här lär man sig fort så det är nog inget problem. Efter att man importerar bansträckningen till mjukvaran (som man laddar ner från Q-starz hemsida) kan man justera sina sektioner samt ladda upp bansträckningen till en databas så att fler förare kan använda din skapade bana.

Det finns många inställningsmöjligheter och funktioner. Man kan mäta 0-100 tider, ta tid på rallysträckor (punkt A – B), G-krafter m.m. Det bästa är nog dock att det är tydligt och enkelt att titta på sina varvtider efter varje pass.

 

Starlane Stealth GPS 3XStarlane Stealth

Yttermått: 90x45x18 mm
Displaystorlek: 122×32 enfärgs
Uppdateringsfrekvens: 10hz
Drifttid: kopplas in på mc:ns batteri eller externt 9V batteri.
Storlek på minne: lagrar 999 varvtider
Vattentät: Ja
Pris: ca 2895:- (Lite) / 3945:- (Fullversion)
Fördelar: Enkel att skapa bana. Tydlig display som syns när du kör.
Nackdelar: Svårtryckta knappar. Inget fäste. Begränsat minne.

Lite-versionen räcker för oss som bara vill ha varvtider. Med fullversionen kan man koppla in sensorer från hojen och använda enheten som hastighetsmätare m.m. Liten och smidig, enkel att flytta mellan hojar. Som sagt tidigare så är knapparna lite för tröga, speciellt när man har handskar på sig.

 

Garmin Virb XEGarmin Virb XE

Yttermått: 770×36,8×40,6 mm
Displaystorlek: Ej för tidtagning
Uppdateringsfrekvens: 1 hz
Drifttid: ~2h filmning.
Storlek på minne: Micro SD Minneskort
Vattentät: Ja
Pris: ca 3990:-
Fördelar: Det är en kamera först och främst. Så tidtagning är sekundärt. Dock kan det vara bra  att inte fokusera på tidtagningen medans man kör men ändå kunna se varvtiderna i efterhand.
Nackdelar: 1hz uppdatering på GPS:n är inte tillräckligt för att den ska fungera för motorsport. Varvtiderna kan diffa på grund av detta. Enheten loggar förarens placering utanför banan oftare än i idealspår. (Vi har testat den med kompetenta förare så som K. Fagré samt J. Stambeck, förare som kan träffa idealspår varv efter varv efter varv, ja ni förstår). 

Som laptimer är det inte ett bra alternativ i och med batteritiden och det faktum att man måste tanka in filerna i datorn för att få ut varvtider.
Vill man ha film för att visa sin körning med varvtider, G-krafter, banans utforming, flygtid, hastighet m.m. så kan det här vara ett bra alternativ. Men det ska vi granska närmare och vi kommer att återkomma om det vid ett senare tillfälle.

 

Vilken ska man då köpa?

Som ett insteg så föreslår vi en enkel ir-enhet. Sen allt eftersom man utvecklas så kan det bli intressant att ta ut sektionstider för att se om man kan förbättra till exempel grussektionerna. Då vill man ha en enhet med lite mer information. Frågan är då egentligen hur man vill använda den. Vill man ha varvinfo varv för varv medans man kör så är Starlane ett bättre alternativ, och billigare. Starlane Lite går att uppdatera till fullversionen i efterhand om man skulle vilja det.
Qstarz är snyggare, enklare att hantera men kostar desto mer.
Det finns även laptimers på marknaden med 5hz uppdatering, vi hade inte tillgång till någon under den här säsongen. Men om någon vill dela med sig av sina erfarenheter från en sådan så är ni välkomna att kommentera här nedanför.

Som vanligt så är ett inköp alltid styrt av budget och behov.
Så vi föreslår som följer:

  • 1-1500 kr, Ir-laptimer.
  • 1500-2500 kr, Starlane Lite.
  • 2500+ kr, Qstarz LT-Q6000

Lycka till med ert val och glöm inte att tagga #supermotosweden på instagram, youtube och twitter när ni postar era köpbilder/videos. 😉

 

 

 

Tags: , , , , ,


About the Author

Ricken

Supermotopilot no #18 Rickard Eriksen latent tävlande i open-klassen.



Back to Top ↑