Table of Contents
Medan vi med spänning väntar på att få se vilka tävlingar som blir aktuella för 2017 passar vi på att summera säsongen 2016.
Uppdaterat reglemente
Inför 2016 säsongen så uppdaterade sektionen reglementet och utökade SM-klassens körtid genom att lägga till en superfinal i varje deltävling. SM-klassen kör sina två “vanliga” heat där varje förares bästa varvtid styr förarens placering i superfinalen. I superfinalen använder man omvänd startordningen för dom 10 första förarna. Startplaceringen baseras på bästa varvtid från dom första heaten. Så till exempel om Henke hade den bästa varvtiden under heat ett och två så får han starta på tionde plats. John med andra bästa tid får starta på ruta nio osv. I poängräkningen för varje deltävling så räknar man bort det sämsta resultatet ifrån heat ett eller två och adderar poängen med intjänade poäng ifrån superfinalen. Om Henke placerar sig etta i heat ett men 14:e i heat två så räknar man bort resultatet från heat två. Heat ett ger 20 poäng som sen adderas till resultatet i superfinalen. Om Henke vinner även det så blir det totalt 40 poäng för en deltävling. Om ni vill läsa reglementet för att förstå lite mer så finns det här.
Tanken med detta var förmodligen att vi skulle få lite mer spänning och action i finalheatet, och kanske framför allt att det blir ett finalheat på varje deltävling. Det var skilda åsikter kring huruvida detta var en bra idé eller ej. Men vi tycker att det var ett roligt inslag, inte bara för att det blev fler omkörningar, utan även för att publiken blev mer engagerad i tävlingen och resultatet.
Deltävlingar under 2016
Säsongen 2016 bestod av fem deltävlingar varav den första kördes i grannlandet Danmark.
I SM-klassen fick vi se några nya ansikten. Till exempel Jens Selling, Johan Granvik och Carl Wennerberg som tog klivet upp för att få känna på hur det är att delta i den fullvuxna klassen. Vi har även saknat några förare under året. Hampus Gustafson skadade sig i början av sommaren och var borta alla deltävlingar utom den sista som kördes på Tuvängen i Södertälje. Trots en säsong utan hojkörning, och på en knappt inkörd KTM, så presterade Hampus precis så som vi förväntar oss av honom med en tredjeplats i första heatet, imponerande. Kevin Fagré, som fokuserar främst på EM, gästspelade med sin Yamaha under säsongens två sista race. På Tuvängen fick han även stå på prispallens andra plats. Ken Svanberg återvände efter en säsong i vila och missade endast ett race i år. Han placerade sig på en femte plats i totalen. Men om han inte hade missat Borås-deltävling så undrar man om inte han hade varit upp och slagit om tredje platsen i totalen.
Top tre då? Fredrik Eriksson tog tredje platsen med 137 poäng före Anton Christensen på 112 poäng. 7-faldige SM-vinnaren Henrik Karlsson fick i år riktigt hårt motstånd från John Stambeck. John startade säsongen på en Husqvarna FS450 -16 men inför den 3:e tävlingen i Kalmar så hade han tagit hem sin EM-hoj, en Yamaha 450. En supermoto som han sa redan på försäsongsträningen att han var riktigt imponerad över. Henrik och John har båda två legat i toppen och fightats på varje deltävling. Inför den sista tävlingen på Tuvängen så hade båda förarna vunnit två deltävlingar vardera. Henrik hade samlat på sig 131 poäng medans John hade ett litet försprång med 143 poäng.
Det har varit en fantastiskt rolig säsong att följa från bankanten och vi kan inte annat än vara tacksamma för den racing vi har fått se. Och den sista tävlingen för säsongen på Tuvängen lämnade nog ingen besviken. John var snabbast på tidskvalet med Henrik o.o35 sek efter. En blinkning tar ungefär 0,3-0,4 sek. Så tight var det inför första racet. Henrik vann första racet med en 4 sek lucka ner till Kevin Fagré. John kom på en femteplats efter att tagit starten men tappade Henrik på andra varvet, blev omkörd av Hampus lite senare och gasade sen omkull sig på varv 7. Hampus och Kevin bytte placeringar några ggr men Hampus förlorade den fighten efter att ha kört omkull på grusslingan.
Heat no.2 förflöt ganska odramatiskt efter att Henke tog starten och John kom in 7 sek efter över mållinjen. Kevin tog 3:e platsen och Hampus bröt efter 12 varv.
Superfinalen, med omvänd startordning för topp 10 förarna, blev lite stökig på första varvet. Henke fick starta på 10:e ruta bakom John som ställde upp på ruta 9. Inför kurva 5, hårnålen, så försöker Henke sig på att bromsa sig förbi en klunga på innern. Med väldigt många förare som ska igenom kurvan samtidigt så blir det trångt och Fredrik Eriksson, som är i ytterkurvan, kör omkull. Henke får motorstopp och måste kicka igång sin Yamaha igen medans han ser hela fältet försvinna förbi honom. John tar segern med Ken Svanberg tätt bakom. Kevin tar en 3:e plats. Detta ger en poängställning där Henke har 162 poäng medans John har lyckats köra ihop 180 poäng över säsongen. 7-faldige SM-vinnaren får se sig besegrad av John Stambeck som har kört fantastiskt bra och konsekvent över hela säsongen.
Openklassen 2016
I open klassen har vi i år haft 30st förare som har deltagit. Det är en trend som vi gärna ser att det fortsätter. Open är den klass där man kan ställa upp med en crosshoj med crossfjädring och ändå vara konkurrenskraftig. Men framförallt så kan man ha riktigt, riktigt roligt.
Klassen vanns av Aron Goes från Kortedala MK med nykomlingen Thomas Skoglund på andra platsen. Robin Hult på 3:e platsen förbättrade sig drastiskt från fjolårets 17:e plats.
Resultaten från båda klasserna hittar ni här.
Supermoto of Nations 2016
Sektionen beslutade att inte skicka något lag till SMON 2016 men vi hoppas på att vi har ett riktigt vasst lag inför SMON 2017 som kan representera oss.
Vad väntar 2017?
Inför 2017 så undrar vi om vi får se fler förare från Open som tar steget upp samtidigt som vi förhoppningsvis får se ännu fler nya förare ta chansen att prova på ett race i open. Eller bara dyker upp på en bana och provar på vår sport i de många initiativ som tas runt om i landet där speciellt Borås varit mes aktiva under 2016.
Vi kickstartar säsongen 2017 på MC-mässan i Stockholm 26-29 januari. Vi ses där!