Börja köra Supermoto

 Har du funderingar kring supermoto?

Supermoton som gatkörning har utvecklats till något som vi kan likna vid en livsstil. Man ser ofta större grupperingar med hojar komma körandes och det finns idag ett flertal motarder att köpa för att åka på gatan med färdiga från fabriken. Många väljer även att bygga om sin gatregistrerade enduro och göra den mer lämplig för asfaltskörning. Det finns nästan ett oändligt antal typer av motarder, den gemensamma nämnaren är att det ska vara enkelt och roligt. Oavsett om du vill åka gata eller prova på att köra bana så är supermoton en underhållande maskin att åka på.

Supermoton som tävlingsform är en fartfylld sport tack vare de mindre banorna samt utförande med både asfalt, grus och hopp. I Sverige har vi en bra spridning av banor för både träning och tävling. Vill du hitta en bana nära dig så kika på vår sida för banor. Kontakta utsatt ansvarig för mer information om aktuella tider och tips och trix för dig som nybörjare. Om det inte finns någon aktiv klubb i din närhet så kan man ta kontakt med någon närliggande go-kartbana och se om det finns intresse att starta upp en verksamhet.

Man behöver inte vara orolig för att man ska bli överkörd när man åker som nybörjare på en träning. Under träningspassen visas respekt för alla förare, åldrar och motorcykelklasser. När du kommer till en supermototräning för första gången, prata med den som är träningsledare på plats. Den personen kan visa dig det du behöver veta för just den banan. Det är av säkerhetsskäl som du behöver veta hur vissa saker fungerar, te.x på- och avfart från banan.

Funderar du redan på att börja tävla finns även mer information att hämta här på siten under kategorin ”Tävlingsinfo” här uppe i menyn. Du kan givetvis även kontakta Svemo och Supermotosektionen direkt.

Om du överväger att prova supermoto på bana så har vi här en liten lathund åt dig:

För att träna måste du…

  • Ha eller ha tillgång till en motorcykel som uppfyller de regler som beskrivs i NT, SR och TR (se Regler samt nedan).
  • Ha en supermoto som uppfyller kraven ställda av arrangerande klubb. Det kan skilja lite från bana till bana, men fråga så får du information om vad du behöver utrusta din hoj med. Vanligast är att man byter ut kylarvätskan till vatten med vattenpumpssmörjning (watervetter), krashpuckar på hjulaxlar och fotpinnar samt handtagsskydd.
  • Ha skinnställ (delat är tillåtet om det går att sätta ihop med en dragkedja), skinnhandskar, ryggskydd, hjälm samt crosstövlar.
  • Från och med 2016 så måste du även ha gått en licenskurs samt löst en baslicens via ta.svemo.se för att få träna (klubben där du vill prova på har möjlighet att sälja ”prova-på” licens till dig för en liten kostnad. Men det är upp till varje klubb om man har möjlighet att hantera det systemet).
  • För att kunna lösa en licens så krävs det även att du är medlem i en Svemoansluten klubb.

För att tävla måste du…

  • Vara medlem i en Svemoansluten klubb.
  • Ha genomgått och blivit godkänd vid en av Svemo arrangerad licenskurs.
  • Ha löst helårslicens (om du inte tänker lösa tillfällig licens).
  • Ha, eller ha tillgång till, en motorcykel som uppfyller de regler som beskrivs i NT, SR och TR (se Regler samt nedan).
  • Ha personlig utrustning som uppfyller de regler som beskrivs i NT och SR (se Regler).
  • Ha ansökt om och blivit tilldelad ett startnummer (se Startnummer).

Här kommer en liten guide med tips och trix för dig som är sugen på att köra supermoto på bana.

Motorcykeln

Du behöver inte ha en raceklar hoj om du ska köra på bana. Så länge du har en supermotard av något slag, gatuhoj eller ej. 450 kubik är standard men en del tävlar med 125-250cc hojar, t.o.m på SM tävlingar. Ju större hoj desto tyngre blir det, speciellt på grusdelen på banorna. KTM 690/Husqvarna 701 är kanske gränsen Har du en cross så går detta att fixa genom att byta lite delar som gör att hojen går bättre på asfalt och klarar av att bromsa i lite högre farter. Vanliga modeller: Kawasaki KXF, Honda CRF, KTM SXF, Suzuki RMZ. Dessa är renodlade 450cc crossmaskiner som många bygger om för SM.

Fälg och däck

Det går bra att köra med med 17″ fälgar bak och fram men har du tänkt tävla eller köra mycket kan det vara värt att satsa på 16,5″ fram, då går det att komma över beg däck till bra priser. 16,5″ fram är det många som tävlar med. Däcken som används är slicks som har skurits (från fabrik eller hemma med däckskärare) för att få bättre fäste på gruset. Som nybörjare går det alldeles utmärkt att börja med gatlagliga däck med lite mjukare gummi. Prata med t.ex hojdack.se, dom har bra personal som gärna svarar på frågor. Det regnar en del här i Sverige tyvärr, vill du köra så mycket som möjligt och kanske t.o.m börja tävla är ett set regndäck bra att ha.

Bromsar

Kör du med en gatuhoj så har du säkert redan bra bromsar fram och ska du köpa nytt så finns det en del att väja mellan. Populära märken/modeller som går att köpa på många ställen är

  • Beringer 6 eller 4 cyl OK med tillhörande pump
  • Magura OK med 190 eller 195 pump
  • Brembo

En pumpstorlek på 12-14 mm brukar vara normalt för supermoto och ett broms-OK. Radiella OK är vanliga inom supermoto, det går att byta nedersta delen på gaffeln och få dit ett radiellt OK. Alternativt så finns det adapter till ditt original fäste.

Fjädring

På din gatuhoj kan du behöva vrida några snäpp för att göra hojen lite styvare. Kör du med crossfjädring så fungerar det till att börja med. Det som många gör är att lämna in dämparna till ”kunniga” som anpassar fjädringen för supermoto utifrån din vikt/körstil. Mycket av detta går att köpa begagnat för bra priser för den som letar, både i Sverige och utomlands. Bra sidor med supermoto tillbehör:

Det finns flera andra märken och modeller, här har vi bara listat ett par populära modeller som är vanliga och som går att hitta begagnat.

Fixa till hojen för banan (Regler)

För att kunna få köra din hoj på banan måste vissa saker vara uppfyllda. Detta är krav om du ska köra på visa banor eller tävla. Vill du prova på att köra på bana så kanske du inte behöver göra allt. Oftast kan det räcka med att du byter kylvätskan och har uppsamligskärl. Det bästa är att höra av sig till någon ansvarig för resp bana och fråga. Vad som måste göras åt motorcykeln för att få den godkänd för tävling regleras i kapitel 4 av SR (Specialreglemente) för supermoto. Svemo reglemente.
För att du skall vara helt säker på att din motorcykel uppfyller dessa regler läs noga igenom reglementet då alla detaljer inte beskrivs här.

LJUDNIVÅ

Max ljudnivå är 115db/A

KYLVÄTSKA

Användade av glykol är förbjudet och endast tillsatsmedel för korrosionsskydd är tillåtet, t.ex vattenpumpssmörjning/watervetter.

HANDTAGSSKYDD

Handtagsskydd är obligatoriskt över koppling och handbroms. Skyddet ska ha två fästpunkter, en innanför handtaget och en i styrändan.

UPPSAMLINGSKÄRL

Uppsamlingskärl för bränsle och olja från luftningsanordningar eller olja som kan evakueras ur motor och/eller transmission är obligatoriska. Likaså är uppsamlingskärl för kylvätska. Totala uppsamlingskapaciteten för bränsle, olja och kylvätska skall vara minst 0,5 liter. Vevhusventilation skall antingen ledas till luftbox eller ventileras via ytterligare uppsamlingskärl.

NAJNING

Alla skruvar och muttrar som om de lossnar kan förorsaka oljespill, skall vara låsta med låstråd. Låstråden ska vara rostfri, glödgad och av blankdragen kvalitet, samt ej tunnare än 0,7 mm. Även bromsokens fästbultar skall vara låsta med låstråd.

KRASHPUCKAR

Krashpuckar på hjulaxlar, fotpinnar och styrändar är inget som föreskrivs i SR. Däremot kan arrangörer, klubbar och banägare kräva detta via separat anmodan.

Börja tävla

Lite om att ta nästa steg. Som nybörjare så behöver du inte vara ett underbarn för att deltaga i tävlingar. Det finns idag en ”Open” klass för dig som är ny inom sporten. Åk och kör på bana när det är träningstid. Lär känna folket och ställ dina frågor, de kommer att hjälpa dig. Ett gott råd är att åka och träna på aktuell bana innan tävlingen går, det kommer att underlätta… Tävlingar brukar vara ett eller två dygn. Dag 1 fri träning. Dag 2 (Träning-kval-race). Tävling är lite dyrare jämfört med träning, men också mycket roligare. Du kommer att utvecklas som förare och ha en väldigt rolig dag.

Tips och råd:

Börja med att prova några gånger, när du väl fastnar för sporten är det värt i att spendera i följande:

Däckvärmare

Förlänger livet på dina däck och du kan dra fullt från början. 2-4k kr

Mekpall/mc lyft

Har du en lätt hoj är mekpallen billig och enkel, hojen står stadigt. Passa dig för billiga mclyft, de är klena och böjer sig.

Transport

Du kommer inte att orka köra till och från banan med hojen varje gång, supermotokörning är aktiv körning och du kommer att bli trött. Det kan vara en bra ide att köpa ett släp eller att hitta en prisvärd skåpbil.

Elverk

Dina däckvärmare behöver el, tyvärr finns inte detta på alla banor. 2kw räcker. Pris från 2k-16k Är ni flera som ska börja köra, kan det löna sig att gå ihop och köpa gemensamt: transport, elverk, tryckluft, verktyg mm. Det är lite av en investering när man börjar men det lönar sig.


Back to Top ↑