I vår jakt på den perfekta fjädringen vill vi backa bandet lite så att alla är med på båten och reda ut de vanligaste begreppen som berör fjädring samt deras användningsområden och varför du borde bry dig.

Glöm inte bort att titta in hit när det kommit en ny artikel om fjädring, det kan vara så att vi lägger till mer information allt eftersom.

Stötdämpare
På din supermoto har du, förhoppningsvis, fjädring fram och bak. Fram hittar vi en framgaffel som består av två stötdämparben. Bak hittar vi en enkel stötdämpare monterad mellan ram och sving.

450_FS_stripped En förutsättning för att man ska kunna kontrollera hojen är att den har kontakt med banan, stötdämparnas syfte är att ta upp ojämnheter i banan samt rörelserna som uppstår vid gas/broms för bästa möjliga körkomfort. Fjädringen låter hjulen röra sig med banans ojämnheter utan att du som förare blir påverkad nämnvärt. Väldigt tydligt blir det vid acceleration och inbromsning, som ni kan se i den här filmen.

 

Fjäder Front Suspension Eng Racing
I stötdämparen sitter det fjädrar. Om du står bredvid din hoj och trycker hårt nedåt på dynan så ser du att hojen sjunker lite, för att sedan återgå till sitt ursprungsläge. Den rörelsen är möjlig genom fjädern. Man kan byta fjädrarna för att anpassa fjädringen till förarens vikt. Vissa tillverkare har även stötdämpare där man har valt att inte använda en traditionell stålfjäder utan man har istället valt att använda till exempel luft som fjädringsmedium. Ett exempel på det är WP:s framgaffel. För att lära er mer om fjädrar läs vår artikel En hoj av en fjäder.

Hydraulik
När stötdämparen arbetar med banans ojämnheter så behövs något som bromsar rörelsen, så att hojen inte fortsätta att gunga även efter att banan jämnats ut. Genom att kontrollera en förflyttning av olja från olika kammare inuti dämparen styrs arbetsbelastningen. Justeringsskruvar på dämparna möjliggör en begränsning eller mer tilltagen rörelse. När justerskruvarna inte längre räcker till för att uppnå dom egenskaper som eftersöks kan man byta shims inuti dämparen, shimsa om.

Shimsning Shimsning Eng Racing
Genom att ändra shimsningen i dämparen så kan man styra hur dämparen ska arbeta. Man kan till exempel få en framgaffel som reagerar fort vid små rörelser för att sedan begränsa och arbeta långsammare vid större/snabbare rörelser. På en ojämn bana så vill man att dämparen ska reagera och återgå fort, men vid åkning på grusdelen och landning efter ett stort hopp så är det önskvärt att dämparen ska bromsa rörelsen utan att bottna. Vi kommer fördjupa oss i shimsning i en senare artikel.

Häng
Att justera in hänget betyder att man höjer eller sänker den punkt där fjädringen ska börja arbeta. Man vill undvika att fjädringen ska börja arbeta för nära ett ändläge då det kan få fjädringen att slå igenom, bottna, vid tillfällen då man behöver mer fjädringsväg. Ni kommer att kunna lära er hur ni ställer hänget i en kommande artikel.

Returdämpning
Om vi tänker oss att vi står bredvid vår hoj, vi lägger händerna på dynan och trycker till ordentligt nedåt. Hojen kommer då att sjunka ihop för att sedan fjädra uppåt igen. Genom att justera returdämpningen så kan man styra hur snabbt  hojen ska återgå till sitt ursprungliga läge. Det görs genom ställskruvar i framgaffel och i bakdämparen. Vi kommer att prata om dämparjustering i en kommande artikel.

Kompressionsdämpning
Samma metod används för returdämpningen, det vill säga vi trycker hojen nedåt, men den här gången så styr vår justering hur fort hojen tillåts sjunka när vi trycker på den. Ställskruvar finns i både framgaffel och bakdämpare. Vissa dämpare är utrustade med high-speed och low-speed compression. Då har man möjligheten att justera separat hur fjädringen ska reagera på ett plötsligt hinder, (asfaltskant) high-speed eller vid ett mjukare, (fartguppet på Gröndal Motorstadion), low-speed. Vi kommer att prata om dämparjustering i en kommande artikel.

Chatter
Chatter beskrivs enkelt som en vibration som uppstår då däcket tappar fäste och återfår det upprepade ggr under en kort tid. Det kan upplevas som vibrationer och/eller instabilitet, främst i kurvor.

Hoppas ni har fått lite bättre grepp på fjädringstermerna och tveka inte att ställa frågor i kommentarerna om ni saknar något.

 

Fler artiklar i serien om fjädring:
En hoj av en fjäder

0 Shares:
1 comment
Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

You May Also Like