Artiklar

Published on maj 10th, 2015 | by Ricken

1

Fjädringsinställning och justeringar

Under säsongen 2015 kommer vi att ta hjälp av Mattias Engbom på Eng Racing Suspension för att försöka reda ut några vanliga frågetecken kring fjädring, varför rätt inställningar är viktiga och hur du ska förhålla dig till din vikt och körstil. Mattias driver till dagligdags Eng Racing och arbetar primärt som fjädringstekniker. I försäsongens introduktion börjar vi med att träffa Mattias hemma i hans garage, även Eng Racings verkstad, för att prata om året som kommer.

Mattias demonterar en framgaffel i sin verkstad för att byta en fjäder.

I fjol så såg vi dig som tävlande, och vinnare, i openklassen. I år så kommer du att medverka i sporten som fjädringstekniker?
-Ja, 2015 är det första året som jag satsar helhjärtat på min egna verksamhet. Det kommer att bli ett spännande år som jag ser fram emot att få dela med mina kunder.

Vi har sett dig marknadsföra dig som Andreani/Öhlins-service center, vad innebär det?
-För att kunna erbjuda den bästa servicen så har jag tagit kontakt med Andreani och har gått deras inledande utbildning. Eftersom det fortfarande pågår utveckling kring fjädring så bör man aldrig se sig själv som fullärd. Andreani håller fortlöpande utbildningar på fjädringskomponenter och dom ser alltid till att ha full koll på det allra senaste som kommer till marknaden. Genom vårt samarbeta så får jag tillgång till deras kompletta databas. Det ger mig en grundinställning för din fjädring som vi tillsammans kan jobba vidare med. Olika förare har olika önskemål för hur deras hoj ska bete sig. Andreanis databas är uppbyggd utifrån deras egna tester vilket ger mig och föraren en stark grund att bygga ifrån. Andreani jobbar även tätt tillsammans med Öhlins. Så om du vill köpa en komponent ifrån Öhlins så ser jag till att du får dom levererade med rätt grundinställning för att passa just dig.

Säsongen har ju redan startat för dom flesta, hur ser din säsong 2015 ut?
-Jag kommer att lägga mycket tid på att finnas till hands för mina kunder ute på banorna. Det innebär att försöka vara på så många tävling- och träningsläger jag bara kan för att hjälpa till med rådgivning och lösa problem. Jag vill att mina kunder ska ge mig feedback så att jag kan hjälpa till att optimera deras fjädring. Då är banorna det bästa stället att vara på, med mina kunder, där dom tränar. Det är något som jag dels tycker är väldigt roligt men också något som ger mig ett kvitto på det jag gör och ger mig chansen att bredda min kunskapsbas ännu mer. Sen ska jag givetvis göra mitt bästa för att förklara för läsarna på supermotosweden.se varför det är viktigt med en väl fungerande fjädring.

Mattias kommer att återkomma hit till Supermotosweden.se för att guida oss genom fjädringsdjungeln. Vid nästa tillfälle så ska vi titta närmare på fjädrarna i sig, deras funktion och varför man ska välja en fjäder som är anpassad för just dig. Se en hoj av en fjäder.

Tags: , , ,


About the Author

Ricken

Supermotopilot no #18 Rickard Eriksen latent tävlande i open-klassen.



Back to Top ↑