Artiklar Eng Racing fjädringsskola

Published on augusti 5th, 2015 | by Ricken

1

En hoj av en fjäder

Som ni tidigare läst så samarbetar vi i år med Mattias Engbom på Eng Racing Suspension i en informationsserie med syftet att försöka förstå fjädring lite bättre. Mattias har även denna gång tagit emot oss i sin verkstad och dagens ämne är fjädrar.

För att underlätta om något begrepp känns främmande, har vi  sammanställt en artikel med termer och korta förklaringar, se Fjädring for Dummies.

Så Mattias, varför behöver vi ha fjädrar egentligen?Front fork spring
-Fjädern är den komponent i din fjädringen som bär upp vikten, din och maskinens. Fjädern säkerställer att fjädringens rörliga delar är rätt placerade i sitt arbetsområde, förutsatt att man har rätt fjäder för sin vikt. Givetvis så fungerar dämparna även om man har en fjäder som inte är anpassad för din vikt, men då kan det vara så att dämparen börjar att arbeta närmare ett ändläge än vad den är designad för. Till exempel om man har en för klen fjäder så är dämparens utgångsläge mer komprimerad än vad vi har tänkt oss. Om man då tar ett hopp och landar lite hårt, eller om man bromsar kraftigt, så är chanserna för genomslag större. Med rätt fjäder så ger du dämparna rätt förutsättningar för att utföra sitt jobb.

Men jag kan ju justera fjädringen genom att ställa mitt häng, då börjar väl dämparen att jobba i rätt läge?
-Ja, genom att justera hänget så bestämmer du vart dämparen ska börja jobba. Men om du har en fjäder som är för mjuk och justerar den genom att ändra ditt häng så kommer fjädern ändå att vara för mjuk. Du får ett längre slag men chansen är ändå stor att dämparen når ett ändläge, slår igenom, vid hög belastning. Fjädrar benämns efter deras hårdhet, kg/mm. Så en fjäder med en hårdhet på 8kg/mm pressas ihop 1mm för varje 8kg du belastar den med (2mm vid 16kg belastning). När du ändrar hänget så förspänner du fjädern, man vrider på förspänningen i gaffel/bakdämpare. Men fjädern reagerar fortfarande med 1mm/8kg belastning. Däremot så reagerar inte dämparen som den ska förrän belastningen överstiger den förspänning som du har ställt in. Du kan t.ex förspänna fjädern med 35kg, vilket känns som att du har styvat upp fjädringen. Men det är bara den initiala rörelsen (~4mm) som du har justerat bort.

Ok, så jag behöver nya fjädrar som är anpassad för min vikt. Hur vet jag då vilken fjäder jag ska ha?
-Ofta så finns det en manual till din hoj, där kan det stå vilken fjäder som är lämplig för din vikt. Om det inte gör det så hjälper jag gärna till och tar fram en fjäder till dig och din hoj. Om man ligger precis på gränsen mellan två hårdheter på fjäder så kan din körstil avgöra vilken fjäder du ska välja. Sen finns det även förare som föredrar en fjäder som är lite hårdare eller mjukare.

Progressiva fjädrar har vi hört talas om, är det något att ha?
-En progressiv fjäder är en fjäder som blir styvare ju mer man komprimerar den, vilket är bra för att motverka genomslag. Till exempel så kan den första mm av kompression kräva 8kg belastning medans längre ner i slaget kan fjädern vara styvare och man behöver t.ex addera 12kg för att komprimera ännu en mm. Den här typen av fjädrar använder man inte så ofta nu för tiden. Utan idag justerar vi istället schimsningen i fjädringen för att styra hur dämpningen ska vara utformad. Schimsning är en väldigt viktig del i hur fjädringen fungerar.

Om jag köper en hoj där säljaren säger att fjädrarna passar bra för min vikt, hur kan jag kontrollera att det verkligen stämmer?
-På fjädern bak kan man, beroende på tillverkare, läsa av en märkning. Det avslöjar fjäderns hårdhet som man sedan kollar mot en tabell. Men fram är det inte lika enkelt. Då mäter man och justerar in sitt häng, fram och bak, för att avgöra om fjädrarna är för mjuka eller för hårda. Vi kommer att titta på hur vi ställer in hänget lite längre fram i serien.

Nu när vi alla är väl informerade om varför man bör investera i rätt fjädrar så tackar vi Mattias för den här gången. Nästa moment som vi ska prata om är dämparens hydraulik och vad man kan göra för att få den karaktär på dämpningen som passar dig och det du använder din maskin till, vi ska alltså prata om shimsning.

Tags: , , , ,


About the Author

Ricken

Supermotopilot no #18 Rickard Eriksen latent tävlande i open-klassen.



Back to Top ↑