I slutet av 2014 fick vi se vilka modeller som tillverkarna kommer att ha till försäljning under 2015 vi noterade att KTM har valt att inte ha med sin 450 SMR på 2015-års modellprogram. Vi har inte fått någon officiell förklaring till detta men vi spekulerar i att det troligtvis har att göra med att Husqvarna släppte sin nyhet FS450 inför 2015. Husqvarnan har fått ärva många av komponenterna som SMR:en hade 2014. Se jämförelse här. Samt läs om 4CS-gaffeln här. Sett till produktionssiffrorna för SMR:en så tillverkades det 75 stycken år 2010 och sedan 227 stycken per år från 2011 till 2014 för global försäjlning (uppgifter lämnade av pressansvarig på KTM Scandinavia). Det låga produktionsantalet kan förklara varför utvecklingen av SMR-specifika komponenter har uteblivit. Så hur har då SMR:en utvecklats genom åren, från starten 2004 fram till 2014 som kan ha blivit den sista årskullen?
2004
KTM lanserar sin första 450SMR, 450cc motor baserad på deras SXF. Motorn hade 6-växlar istället för 4, fram var det 310mm bromsskiva, hjulen var 17″ fram och bak. I övrigt använde man samma chassi som på SXF.
2005-2007
Svingarmen byttes ut mot en supermotoanpassad variant, man behöll samma axelavstånd som innan dock. I övrigt så var det inga förändringar ifrån föregående år. Slirkoppling fanns att köpa som Power Parts.
2008-2011
KTM kom med en helt ny modell inför 2008, baserad på 2007:års sx-f men med 16,5″ framhjul, 310mm frambromsskiva, magura 4-kolvsok, 5-växlad låda, slirkoppling som standard, en kortare sving anpassad för supermoto och styrkronorna hade justerbar offset, 14-16mm. 2010 uppdaterades avgassystemet och förseddes med en expansionskammare.
2012
2011 uppdaterades sx-f modellen åter igen. Året därpå, 2012, ser vi då en ny SMR komma till marknaden. Man har sparat in utvecklingspengar på att använda samma sving på SMR som man har på SX-F. Den längre varianten. I övrigt har vi samma utrsutning som tidigare SMR. Slirkoppling, fjädring, bromsar och hjul, uppdaterade komponenter givetvis.
2013
SX-F modellen fick en omfattande motoruppdatering på Factory edition 2012, tack vare att Ryan Dungey skrev på för KTM och ville ha en motor med insprutning. Utöver insprutningen så gjorde man om toppen till enkelkam. Dessa uppdateringar fördes över till både SX-F och SMR inför 2013. Till denna årsmodell så valde man att inte använda sig av en styrkrona med justerbar offset. Utan SMR:en levereras me en fast offset på 16mm.
2014
Endast en uppdatering gjordes inför 2014 årsmodell. Frambromsen byttes från Magura-oket till ett Brembo 4-kolvsok. Och så den nya grafiken då givetvis.