Strax efter klockan 16:00 idag så drog Husqvarna täcket av från deras nya modell, 701 Supermoto. Färgsättningen känner vi igen ifrån Husqvarnas övriga modellsortiment, vit grund med våra svenska blågula färger. Som förväntat så har en del av designen ifrån koncepthojen inte fått följa med till slutprodukten. Vi ser att det inbyggda avgassystemet som fanns förut är ersatt av en mer traditionell placering. Man har tagit fram en ny ljuddämpare som har ett litet vassare utseende än den som sitter på systerhojen, SMC-R:n. Och det finns väl inget tvivel om att 701:an är baserad just på succén 690 SMC-R.
På högra baksida av hojen så känner vi igen formerna ifrån konceptet. Tanken sitter fortfarande bak. Sittdynan har fått behålla formen. Den sträcker sig hela vägen fram till kylaren och ansluter där mot kylarvingen. Framlyktan är formad som den på koncepthojen men har inte LED-lampor, bakdelen är omdesignad, från SMC:n, till en mycket smärtare och snyggare lösning. Längst fram så har vi sedan en supermotoframskärm i ett nytt stuk. Motorn är på 690 kubikcm och levererar 67hk. Marginellt mer än vad vi hittar i dagens SMC-R som har en angiven effekt på 65hk. Fly-by-wire, slirkoppling, ABS och map-switch är några av dom komponenter som man har fått ärva ifrån SMC:n. Det verkar det att ABS-systemet har uppgraderats för att tillåta ett visst slir på bakhjulet. Supermoto-ABS! 701:an har en lite större bensin tank (14l vs 12l) och det tillsammans med annan plast gör att 701:an väger in på 145kg, 5kg mer än SMC:n.
Husqvarna säger att dom räknar med att kunna leverera 701:or till kunderna under sensommaren 2015.
Husqvarna har lyckats hålla sig relativt nära konceptet även om dom har blivit tvingade att offra vissa delar. Husqvarna 701 är, designmässigt, ett steg ifrån 690 SMC-R och förhoppningsvis så får vi se så många som möjligt av den på våra vägar nästa år.
Glöm inte bort att köpa ett dekalkit från MotoProworks.
Husqvarna 701 Supermoto Specs:
ENGINE | |
Engine type | Single cylinder, 4-stroke |
Displacement | 690 cc |
Bore/stroke | 102mm/84.5 mm |
Power | 49 kW (67 hp) @ 7,500 rpm |
Torque | 68 Nm @ 6,000 rpm |
Compression ratio | 12.6:1 |
Starter/battery | Electric starter/12V 8.6Ah |
Transmission | 6 gears |
Fuel system | Keihin EFI (throttle body 46 mm) |
Control | 4 V/SOHC with roller rocker levers |
Lubrication | Pressure lubrication with 2 oil pumps |
Engine oil | Bel Ray, SAE 10W-60 |
Primary drive | 36:79 |
Final drive | 16:42 |
Cooling | Liquid cooling |
Clutch | APTCTM slipper clutch, hydraulically operated |
Engine management/ignition | Keihin EMS with Ride By Wire, double ignition |
CHASSIS | |
Frame | Chromium-Molybdenum-Steel trellis frame, powder coated |
Subframe | Self-supporting polyamide tank |
Handlebar | Aluminium, tapered, Ø 28/22 mm |
Front suspension | WP-USD split function fork Ø 48 mm |
Rear suspension | WP-Monoshock with Pro-Lever linkage |
Suspension travel front/rear | 215/250 mm |
Front brake | Brembo four piston, radially bolted caliper, brake disc Ø 320 mm |
Rear brake | Brembo single piston, floating caliper, brake disc Ø 240 mm |
ABS | Bosch 9M+ Two Channel (disengageable, supermoto mode) |
Wheels front/rear | Spoked wheels with aluminium tubeless rims 3.50 x 17″; 5.00 x 17″ |
Tyres front/rear | 120/70 ZR 17; 160/60 ZR 17 |
Chain | X-Ring 5/8 x 1/4″ |
Silencer | Stainless steel silencer with regulated catalytic converter |
Steering head angle | 63° |
Triple clamp offset | 35 mm (33 mm) |
Trail | 112 mm |
Wheel base | 1,480 ± 15 mm |
Ground clearance | 270 mm |
Seat height | 890 mm |
Tank capacity | approx. 14 litres/2.5 litres reserve |
Weight | approx.145 kg (without fuel) |