Strax efter klockan 16:00 idag så drog Husqvarna täcket av från deras nya modell, 701 Supermoto. Färgsättningen känner vi igen ifrån Husqvarnas övriga modellsortiment, vit grund med våra svenska blågula färger. Som förväntat så har en del av designen ifrån koncepthojen inte fått följa med till slutprodukten. Vi ser att det inbyggda avgassystemet som fanns förut är ersatt av en mer traditionell placering. Man har tagit fram en ny ljuddämpare som har ett litet vassare utseende än den som sitter på systerhojen, SMC-R:n. Och det finns väl inget tvivel om att 701:an är baserad just på succén 690 SMC-R.

På högra baksida av hojen så känner vi igen formerna ifrån konceptet. Tanken sitter fortfarande bak. Sittdynan har fått behålla formen. Den sträcker sig hela vägen fram till kylaren och ansluter där mot kylarvingen. Framlyktan är formad som den på koncepthojen men har inte LED-lampor, bakdelen är omdesignad, från SMC:n, till en mycket smärtare och snyggare lösning. Längst fram så har vi sedan en supermotoframskärm i ett nytt stuk. Motorn är på 690 kubikcm och levererar 67hk. Marginellt mer än vad vi hittar i dagens SMC-R som har en angiven effekt på 65hk. Fly-by-wire, slirkoppling, ABS och map-switch är några av dom komponenter som man har fått ärva ifrån SMC:n. Det verkar det att ABS-systemet har uppgraderats för att tillåta ett visst slir på bakhjulet. Supermoto-ABS! 701:an har en lite större bensin tank (14l vs 12l) och det tillsammans med annan plast gör att 701:an väger in på 145kg, 5kg mer än SMC:n.
Husqvarna säger att dom räknar med att kunna leverera 701:or till kunderna under sensommaren 2015.

Husqvarna har lyckats hålla sig relativt nära konceptet även om dom har blivit tvingade att offra vissa delar. Husqvarna 701 är, designmässigt, ett steg ifrån 690 SMC-R och förhoppningsvis så får vi se så många som möjligt av den på våra vägar nästa år.

Husqvarna 701 Supermoto Specs:

ENGINE
Engine type Single cylinder, 4-stroke
Displacement 690 cc
Bore/stroke 102mm/84.5 mm
Power 49 kW (67 hp) @ 7,500 rpm
Torque 68 Nm @ 6,000 rpm
Compression ratio 12.6:1
Starter/battery Electric starter/12V 8.6Ah
Transmission 6 gears
Fuel system Keihin EFI (throttle body 46 mm)
Control 4 V/SOHC with roller rocker levers
Lubrication Pressure lubrication with 2 oil pumps
Engine oil Bel Ray, SAE 10W-60
Primary drive 36:79
Final drive 16:42
Cooling Liquid cooling
Clutch APTCTM slipper clutch, hydraulically operated
Engine management/ignition Keihin EMS with Ride By Wire, double ignition
CHASSIS
Frame Chromium-Molybdenum-Steel trellis frame, powder coated
Subframe Self-supporting polyamide tank
Handlebar  Aluminium, tapered, Ø 28/22 mm
Front suspension WP-USD split function fork Ø 48 mm
Rear suspension WP-Monoshock with Pro-Lever linkage
Suspension travel front/rear 215/250 mm
Front brake Brembo four piston, radially bolted caliper, brake disc Ø 320 mm
Rear brake Brembo single piston, floating caliper, brake disc Ø 240 mm
ABS Bosch 9M+ Two Channel (disengageable, supermoto mode)
Wheels front/rear Spoked wheels with aluminium tubeless rims 3.50 x 17″; 5.00 x 17″
Tyres front/rear 120/70 ZR 17; 160/60 ZR 17
Chain X-Ring 5/8 x 1/4″
Silencer Stainless steel silencer with regulated catalytic converter
Steering head angle 63°
Triple clamp offset 35 mm (33 mm)
Trail 112 mm
Wheel base 1,480 ± 15 mm
Ground clearance 270 mm
Seat height 890 mm
Tank capacity approx. 14 litres/2.5 litres reserve
Weight  approx.145 kg (without fuel)
0 Shares:
Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

You May Also Like
Q-starz LT6000s
Läs mer

Hur snabb är du?

Table of Contents AIM MyChron Light TG Qstarz LT-Q6000Starlane Stealth GPS 3XGarmin Virb XEVilken ska man då köpa?…