Inför den sista deltävlingen för året så hade vi tre förare som aspirerade på titeln i openklassen. Pär Hammarstrand låg 46 poäng bakom Patrick Bengtsson på första plats. Patrick har kört jämnt hela året, så oddsen låg inte på Pärs sida – att Patrick skulle nolla två heat. Anton Johansson låg tolv poäng bakom Patrick inför tävlingen.

När tidskvalet var över så hade vi ett nytt namn på första plats. Lukas Karlsson hade satt snabbaste tiden i open med 54.033. Pär var en hel sekund efter, 55.066. Ledaren i open, Patrick, var tredje snabbast, 55.240 och Jonas Karlsson fyllde ut sista startrutan i första led på 55.605.

I heat ett var det tight i starten. Pär ledde in i första kurvan men Lukas körde på kurbsen i kurva två och flyttade på Pär så att han kunde ta ledningen. Pär var inte snabb nog att hänga på Lukas och kör tyvärr omkull på fjärde varvet. Han tappar ned till sjätte plats innan han är på hjulen igen.

Patrick är fyra från starten med Anton alldeles bakom. Framför honom ligger Sebastian Holmgren. Patrick laddar i åtta varv innan han bromsar upp jämnsides med Sebastian i den första kurvan. Sebastian tvingas gå brett, missar kurvan och hamnar på utsidan av kurva två med motorstopp. Även Pär tjänade en plats när Sebastian fick motorstopp och slutar heatet på femte plats.

Tabellen efter heat ett ser ut så här:

1Patrick Bengtsson215p
2Anton Johansson201p
3Pär Hammarstrand163p
4Martin Dahlén Ekwall140p

Pär kan inte längre ta seriesegern men har däremot säkrat tredjeplatsen.

Starten i heat två går bättre för Pär. Han tar sig iväg före Lukas och blockar honom i två varv innan Lukas tar sig upp jämsides i hårnålen. Pär har innern på väg in mot sista kurvan men väljer att låta Lukas gå förbi. Pär är tillräckligt rutinerad för att veta att Lukas skulle ta sig förbi förr eller senare så det är bara en risk att fortsätta blocka honom. Patrik var tvåa ut från starten men Lukas kom förbi honom innan grusdelen. Anton jagar från fjärde plats. Bakifrån kommer Jonas Karlsson och kämpar sig från sexa i starten till fyra över mållinjen. Han tar sig förbi Anton men lyckas inte köra om Patrick. Det ger Patrick ytterligare några poängs lucka över Anton.

Martin var nära att bli av med sin sjätteplats när Roger Reuter försöker bromsa förbi honom in på gruset. Roger fick dock inte ner farten tillräckligt innan han klev av asfalten så han bromsade fortfarande och går i backen. Martin kan enkelt glida förbi på yttern och behåller sin plats.

Tabellen efter heat två:

1Patrick Bengtsson230p
2Anton Johansson212p
3Pär Hammarstrand180p
4Martin Dahlén Ekwall150p

Finalheatet körs med omvänd startordning och Lukas får starta på tionde startruta. Lukas tar sig igenom starten på sjunde plats och är sen fyra in på grusdelen. Han tar en placering till på varv två och är sen uppe på förstaplats under varv fyra.

Fredrik Gustavsson tar starten och håller den i ett varv men glider omkull i den andra kurvan på varv två. Han slutar heatet på tionde plats. Anton är femma i starten, jobbar sig upp till en andra plats på varv två men blir sen omkörd av Martin och Lukas.

På en tredjeplats så får Anton bara ihop 11poäng och kan inte hota Patrick om segern. Patrick var bara tia i starten och körde upp sig till åttonde innan det var över. Det räckte gott och väl för att ta titeln som segrare i Openklassen 2020! Anton tar andraplatsen före Pär på tredje.

Grattis till Patrick och bra jobbat! Grattis också till Lukas som körde sin första supermototävling och tar tre raka heatvinster.

Som vanligt, fullständiga resultat hittar ni på Svemo.se. Segerlinds videosammandrag hittar ni här:

Uppklassning?

Så vilka förare har möjligheten att klassa upp till Elit för nästa år? Vissa av er kommer kanske ihåg att vi gick igenom reglementet förra året och förklarade vad som krävs för att få åka i Elit, om inte så kan ni läsa det igen här. Förare som vill klassa upp sig måste ha tjänat in 12 uppklassningspoäng under årets säsong.

Pilot. Deltävling:123456Uppklassningspoäng
Anton Johansson1353416p
Patrick Bengtsson2244315p
Pär Hammarstrand525214p
Martin Dahlén Ekwall314p

Tre förare har alltså samlat ihop tillräckligt med uppklassningspoäng för att ansöka om en elitlicens för 2021 års säsong.

This post is also available in: English

11 Shares:
Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

You May Also Like
Läs mer

Fjädring for Dummies

I vår jakt på den perfekta fjädringen vill vi backa bandet lite så att alla är med på…
Läs mer

Husqvarna 701 Supermoto

Strax efter klockan 16:00 idag så drog Husqvarna täcket av från deras nya modell, 701 Supermoto. Färgsättningen känner…
Läs mer

KTM 450 SMR går ur produktion?

Table of Contents 20042005-20072008-2011201220132014 I slutet av 2014 fick vi se vilka modeller som tillverkarna kommer att ha…