Nu när vi precis har lastat ur skåpbilar och släp från tävlingen på Tuvängen så är tre av årets sex deltävlingar körda. Fjolårets SM-segrare (och inte mindre än trefaldig SM-segrare) Hampus Gustafson har vunnit alla heat hittills i år. Det har dock inte varit helt enkelt för honom. Han har bjudit på en omkullkörning på vardera av dom senaste två deltävlingarna, helt självförvållat. Men det har ändå inte hindrat honom från att vara först över mållinjen. Det är svårt att inte bli imponerad när man tittar på Hampus körning. Att han även blev tvåa i den senaste tyska deltävlingen på Schleizer Deck visar på hur mycket han har utvecklats under som senaste åren.

Vart är alla andra?

Årets startfält har utökats med några riktigt snabba förare. Just nu på femte plats i totalen så har vi en återvändande förare, Tomas Gillisson. Tomas, som sist tävlade i supermoto för 12 år sen, visade upp en imponerande fart i Västerås på den första deltävlingen. Under det första heatet så klockade Tomas in en varvtid på 1:01.818. Det är imponerande nära Hampus bästa tid för dagen på 1:01.071. Vi har numer även en tysk förare som bosatt sig i Sverige och åker hela SM-serien, Kevin Röttger. Kevin placerade sig på en fjärde plats i tyska S2-klassen 2019 och hade planer på att köra S1-serien när Covid-19 slog till. Kevin ligger på en fjärdeplats i SM just nu efter att ha fightats med de övriga i toppklungan.

Lukas Karlsson gör sin första säsong i elit och fick stå på pallen för första gången nu i helgen nere på Tuvängen. Lukas kommer från roadracing och vi har fått se honom växla mellan knäskrap och den mer traditionella motardstilen med en rakare sittställning och benlyft. Lukas är just nu trea i totalen. Fredrik Eriksson är en veteran i sammanhanget. När vi tittar på Kevin, Tomas och Lukas så är det väldigt aktiv körning och förarna vill hela tiden hitta en lucka att ta sig förbi på. Fredrik däremot är mycket mer sansad i sin körning. Hamnar han bakom en annan förare så stressar han inte förbi. Han väntar på rätt lucka för att göra en klockren omkörning. När luckan väl visar sig så är han riktigt vass på att ändra spår, ta plats och hitta driv ut ur kurvorna. Det är den stabiliteten som också gör att han ligger tvåa i totalen.

Vi har förmånen just nu att ha ett riktigt bra startfält i Elit. Med så många jämna förare så har vi alltid fight att titta på ute på banan. Hampus bjuder alltid till, men det är faktiskt förarna bakom honom som gör racen spännande och vi vet inte vem som kommer efter Hampus när målflaggan faller.

Föraren får nu en helg ledigt innan det är dags för deltävling fyra i Borås. Klicka här för en länk till Facebookevenemanget med mer info. Borås är en bana med en större andel grus än vad vi sett hittills i år. Så vi får nog se vilka av förarna som är mest bekväm med det lösa underlaget.

StartnummerFörarePoängHojmärke
146Hampus Gustafson180GasGas
14Fredrik Eriksson128Honda
37Lukas Karlsson117Kawasaki
95Kevin Röttger115Husqvarna
415Thomas Gillisson109TM
288Daniel Christensen97Husqvarna

Fullständig tabell för SM hittar ni här.
Tabell för supportklasserna open och open dam finns här.

Segerlind Foto klipper även i år ihop racen och laddar upp dom via Youtube-kanalen Supermoto SM.
Första deltävlingen:

Andra deltävlingen:

83 Shares:
Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

You May Also Like
Läs mer

Fjädring for Dummies

I vår jakt på den perfekta fjädringen vill vi backa bandet lite så att alla är med på…
Läs mer

Husqvarna 701 Supermoto

Strax efter klockan 16:00 idag så drog Husqvarna täcket av från deras nya modell, 701 Supermoto. Färgsättningen känner…
Hampus Gustafson
Läs mer

Distansmästerskapen 2020

Table of Contents GrundförutsättningarReglerna igen, kortfattat:AnmälanKompisens ansvarKrav på utrustningKostnadPris Då vi har fantastiskt dålig tajming på den här…
Amsberg Supermoto
Läs mer

Gruslöst på deltävling 2

Deltävling två kördes på gokartbanan i Borlänge, utan grusdel. Den 830 meter långa banan är smal och bjuder…