Ingen har väl missat att KTM:s 690 SMC R har sålt fantastiskt bra sedan den kom till marknaden. 2007 såg vi 690 motorn för första gången och den har genomgått några uppdateringar sen dess i lite olika maskiner fram till den 690 SMC R som går att köpa idag. Vi ska inte heller glömma Husqvarna FS 701 och GasGas SM 700 som är i princip samma hoj med några estetiska och tekniska skillnader.
Att Ducati då utvecklar en motor och en hoj för att försöka ta en del av den marknaden är ingen dålig idé. Eftersom vi inte är inbjudna till någon provkörning så får vi helt enkelt spekulera lite kring vilken av hojarna som passar oss bäst, innan vi skapar vår egna provkörning.
Modell | Motorvolym | Hk | Nm | Torrvikt | Pris | |
KTM 690 SMC R | 692,7 cc | 74hk @8000rpm | 73,5Nm @6500rpm | 147kg | 130.900SEK | |
Husqvarna FS 701 | 692,7 cc | 74hk @8000rpm | 73,5Nm @6500rpm | 147kg | 130.900SEK | |
GasGas SM 700 | 692,7 cc | 74hk @8000rpm | 73,5Nm @6500rpm | 147kg | 120.500SEK | |
Ducati Hypermotard 698 | 659 cc | 77,5hk @9750rpm | 62,8Nm @8000rpm | 151kg | 136.000SEK | |
Ducati Hypermotard RVE | 659 cc | 77,5hk @9750rpm | 62,8Nm @8000rpm | 151kg | 148.000SEK | |
Ducati Hypermotard med Termignoni avgassystem | 659 cc | 84,5hk @9750rpm | – | 149,5kg | 163.430SEK | |
Ducati Hypermotard RVE med Termignoni avgassystem | 659 cc | 84,5hk @9750rpm | – | 149,5kg | 175.430SEK |
Om vi bara tittar på motorspecarna så är den stora skillnaden vridmomentet. Ducatin saknar drygt 10 Nm på 690-motorn men kompenserar för det med att vara en mer varvvillig maskin. Har Ducati byggt sin hoj för bankörning medans KTM har siktat in sig på huliganåkning?
Utrustning då?
Ducatin har ett omfattande elektronikpaket med körprofiler som justerar cornering-ABS, traction control (TC), wheelie control, engine braking control och launch control. Quickshifterfunktion går att köpa till på standard versionen (3176 kr) men kommer utrustad på RVE.
KTM:en har en enklare version av TC och ABS standard.
I övrigt så är det ganska klent med bling som standard. Båda maskinerna har ett eftermarknads sortiment som gör att man kan anpassa hojen enligt sin egna identitet, som det så fint marknadsförs.
Så vilken hoj ska man välja?
Går vi på siffror och data så är det svårt att inte rekommendera GasGas SM 700. 120k och man får då samma alu-fälgar som suttit på 690 Duke.
Men vi köper väl sällan motorcykel baserat enbart på priset. Och när det är så små skillnader på specarna mellan dom så kommer det vara smaken som avgör. Och om du har plånboken till det, Termignonis produkter brukar skapa ett ljud som är svårt att tacka nej till.
Vi har planerat en jämförelse som kommer ske i maj på bana mellan 690:n och 698:an. Så vi återkommer med ett utlåtande om vilken hoj som ni borde ha köpt.
Kanske tar vi Hypern till en bromsbänk och kikar på effektkurvorna mellan dom två hojarna för att se om det är några stora skillnader.
This post is also available in: English