Den tredje deltävlingen tog oss till ett väldigt varmt Borås med uppåt 30 graders värme. Under lördagens träningar höll fler förare tillbaka på körpass för att inte köra slut på sig innan tävlingarna ens hade startat.

Open

I open så deltog 24 förare, tillräckligt många för att det skulle köras A- och B-finaler även här. Bra jobbat arrangören!

Förarna delades upp på open ett och två, där första och andra platserna i open två får kliva upp och köra A-final. A-finalen har således 15 förare medan B-finalen bestod av 9 förare. Martin Ekwall och August Lundström jobbade sig in i A-finalen där dom kunde placera sig på nionde och fjortonde plats.

Nykomlingen Andreas Andersson var snabbast på dagens träning, snabbast på kvalet och vann heat ett och två. Han jobbade sig givetvis igenom hela fältet, på två varv (!), även i finalen med omvänd startordning och tog segern. Andreas hade en bästa tid under dagen på 55.933. Det hade räckt till en sjunde startplats i elit, och då hade han också fått någon att tampas med.

På andra plats, i samtliga tre heat, kom Albin Lundbäck. Albin körde bra redan på Tuvängen men kunde verkligen visa sin kapacitet nu på en bana med en längre grusslinga. Anton Johansson kunde knipa tredjeplatsen i första heat och i finalheatet. Han fick nöja sig med en sjätteplats i heat två. Trots det så fick han ihop tillräckligt med poäng för en pallplats.

Elit

För första gången på länge så fick vi ett spännande kval i elit. Efter bara några minuter in i kvalet så kunde vi se Hampus Gustafson komma springandes med hojen från andra sidan banan, i 26 graders värme. Väl av banan så lämnar han den till synes trasiga maskinen, springer till sitt tält och teamet gör i ordning andrahojen som stod på regndäck. Med 15 min kvar av passet så går Hampus ut på kalla däck. Det tar honom tre varv innan han känner att han kan börja pressa igen.

Under tiden så har Fredrik Eriksson jobbat på sina varvtider och satte 54.273 på varv sju. Strax därpå sätter Hampus sin snabbaste tid, 53.683. Fredrik förbättrar sig igen på sitt sista varv till 54.127, men det räcker inte riktigt för att slå Hampus. Carl Wennerberg satte tredje bästa tid på 54.556.

Hampus tar vinsten i heat ett och två från pole med sedvanlig enkelhet. I finalen så får han dock lite mothugg. Hampus hamnar bakom en vurpa på gruset under varv två, vilket ger killarna framför ett försprång. Efter första varvet så är han uppe på femte plats, men det tar honom ända till näst sista varvet innan han är uppe i ledningen.

Fredrik levererar och tar andra platsen i heat ett och två. I finalen så lyckas han aldrig ta sig förbi Skovby och får nöja sig med en tredjeplats. Daniel Christensen, Carl och Jonas Skovby bjöd på fina fighter. I heat ett så låg Daniel på tredjeplatsen i sex varv innan Skovby och Carl kunde passera. Efter det så tappade Daniel på förarna framför och han kunde aldrig riktigt utmana dom något mer under dagen. Skovby kunde ta sig förbi Carl och Daniel i det första heatet för tredjeplatsen. Carl vann fighten i heat två men får nöja sig med en fjärdeplats i finalheatet. Det är riktigt kul att se Skovby visa framfötterna när vi kör banor där det gynnar förare som är starka på löst underlag.

Hampus tog totalen för dagen med Fredrik på andra plats och Skovby på tredje.

Johan Altzar, som körde i Elit för första gången i Borlänge, placerade sig på en sjunde plats.

Vi känner ändå att vi ska nämna Fredrik en gång till. Av alla aktiva förare vi har så är Fredrik den som har kört längst. Han levererar år efter år och placerar sig på pallplatser konsekvent. Men framförallt så är det väldigt sällan vi ser Fredrik göra misstag i sin körning. Han förtjänar en extra bild.

Varvningar och blåflagg

Under dagen i Borås så såg vi tyvärr också något som inte gynnar förarna eller tävlingen. Vid minst fyra tillfällen kunde man se piloter som skulle till att bli varvade med tydlig blåflagg, ge på mer gas och, vi kan anta, försöka dra nytta av att snabbare förare ligger bakom. Kan man blocka varvningen så är det troligt att killen som jagade dig inte kan ta sig förbi heller.

Reglementet säger så här om den blåa flaggan som viftas när du håller på att bli varvad:

“Uppmärksamma, du håller på att bli varvad. Föraren ska fortsätta köra som tidigare med konsekvent spårval men utan att täcka eller köra defensivt.”

Tråkigt nog så var det flera förare som helt enkelt inte respekterade regelverket.
Vi får se om det fortsätter och hur tävlingsledningen kan hantera framtida situationer.

Fullständiga resultat hittar ni hos Svemo

Nästa deltävling körs i Örebro 23:e aug.
Vi ses inte där heller. 🙂

This post is also available in: English

8 Shares:
Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

You May Also Like
Läs mer

Fjädring for Dummies

I vår jakt på den perfekta fjädringen vill vi backa bandet lite så att alla är med på…
Läs mer

Husqvarna 701 Supermoto

Strax efter klockan 16:00 idag så drog Husqvarna täcket av från deras nya modell, 701 Supermoto. Färgsättningen känner…
Läs mer

KTM 450 SMR går ur produktion?

Table of Contents 20042005-20072008-2011201220132014 I slutet av 2014 fick vi se vilka modeller som tillverkarna kommer att ha…