Till deltävling 5 skapades en tillfällig bana på Hässlö trafikövningsplats i Västerås. Hässlö trafikskola lånade ut sin halkbana/övningsbana till deltävlingen och ett track crew från Hässlö trafikskola och Yamaha center byggde banan med grusdel och skötte om den under helgen. Dom gjorde ett kalasjobb och förarna uppskattade banan. Vissa tyckte till och med att det var roligaste banan i år.

Snabbaste varvet under helgen sattes av Hampus Gustafsson, 1:08.219. Det är det längsta varvet hittills under säsongen.

Elit

Oskar Carlsson körde sin andra deltävling för året och kvalade in till tredje startruta på 1:09.508. Oskar har tagit en paus från tävlandet men han såg verkligen ut att tycka det var kul. Har vi tur så kanske han tyckte att det var så pass kul så att han funderar på att köra hela säsongen nästa år.

Fredrik Eriksson kvalade in på andra plats med 1:08.992 bakom Hampus 1:08.219. Carl Wennerberg rundade av det främre startledet på 1:10.221.

Det är väl ingen som blir förvånad om vi berättar att Hampus tog starten i båda racen och höll den in i mål?

Fredrik jobbade bra och byggde större lucka till bakomvarande under hela racen. Oskar hade kopplingsproblem i det första heatet vilket gjorde att han hamnade bakom Carl efter att starten gått. Han tappade koktakten med Carl allteftersom varven gick. På trettonde varvet så öppnar sig himlen och den blöta banan gör att varvtiderna ökar med runt 10 sek för alla förare. Oskar jagar Carl som tappar 20 sekunder på sista varvet och Oskar är före honom över mållinjen.

Under första varvet i race två låg Oskar på fjärdeplats ut från gruset. Två kurvor senare så tappar han greppet och glider omkull. Det gör att han får kämpa från 11:e plats. Han kör dock upp sig till en sjätte placering på sista varvet.

Carl fick uppvaktning av Jonas Skovby i båda racen. I race ett tar sig Jonas förbi Carl på första varvet in mot den tekniska asfaltsbiten. Carl jagar honom under hela racet och lyckas ta sig förbi på varv 12. När regnet kommer så tar Jonas tillbaka placeringen från Carl.

Tävlingsledningen tar beslutet att inte vända på startordningen inför samtlilga finalrace av säkerhetsskäl. Starten går från asfalt över en gräsplätt ut på asfalt igen och man vill undvika att långsammare och snabbare förare försöker ockupera samma gräsyta vid samma tidpunkt. Ett bra beslut av tävlingsledningen som alla förare föredrog. Det kanske finns skäl att se över den omvända startordningen till nästa reglementsuppdatering?

Finalracet passerar helt odramatiskt med Hampus på första plats, Fredrik på andra och Jonas på tredje.

Hampus tar helgens totalseger, Fredrik tar andraplatsen och Jonas tredje.

Med bara en deltävling kvar så ser tabellen ut som nedan.

1Hampus Gustafson287p
2Fredrik Eriksson245p
3Daniel Christensen176p
4Carl Wennerberg172p
5Jonas Skovby159p
6Patrik Kerttu144p

Med tre heat kvar i den sista deltävlingen och 20 poäng per heat så är det fortfarande möjligt för Fredrik att slå Hampus.

Den riktigt fighten kommer dock att ske kring tredjeplatsen. Just nu är det fyra förare som kommer slåss om de poäng som krävs för att stå på tredje pallplats i totalen när säsongen är över efter lördag eftermiddags race på GTR Motorpark i Eskilstuna.

Open

Det var 25 förare som kom till start på söndagen. Open-klassen bjuder som vanligt på racing i hela startfältet. Det är synd att vi inte har möjlighet att bjuda in publiken.

Patrick Bengtsson tog pole i kvalet med 1:14.498 framför Pär Hammarstrand på 1:15.188. Anton Johansson presterade en tid på 1:15.508 och tog tredje startruta framför Carl Wohlén, 1:16.622.

Open ställde upp i waitingzone (där förarna väntar på att föregående race ska köras klart) samtidigt som Elit avslutade sitt första race. När regnet kom så stod det där 13 förare redo att köra ett torrt race. Tävlingsledningen beslutade att flytta fram racet så att förarna skulle hinna skifta till regndäck. Lasse Henriksson och Carl Wohlén kom dock aldrig till start i race ett.

Pär fick en dålig start och kom iväg på en fjärde plats. Han kämpade sig förbi Martin Dahlén Ekwall på tredjeplats och Anton på andra. Sen låg han och gnagde på bakhjulet åt Patrick men lyckades aldrig komma förbi. Patrick blockade honom väldigt bra. Anton gjorde en liten visit ner till femteplats men slutade racet på tredje plats.

Start nummer två gick bättre för Pär och han kunde hålla första platsen genom hela racet framför Patrick. Anton saknade farten som krävdes för att kunna vara ett hot för Patrick.

Pär tar segern även i finalracet men blir uppvaktad hela vägen in i mål av förarna bakom.
Patrick hade det tuffare den här gången att hålla sig framför Anton. Anton låg som sämst 0.6 sek bakom Patrick men det tog honom fem varv av sju varv att ta sig förbi. Anton går över mållinjen 0.088 sek efter Pär.

Pär tar totalsegern i open. Patrick blir tvåa och Anton trea.

Tabellen ser just nu ut så här:

1Patrick Bengtsson198p
2Anton Johansson186p
3Pär Hammarstrand152p
4Martin Dahlén Ekwall130p
5Roger Reuter128p
6Joakim Danielsson127p

Kommer Patrick att kunna hålla Anton bakom sig i den sista deltävlingen?
Anton har utvecklats under hela säsongen i år och visat att han vill vara med i toppstriden.
Pär är inte ute ur matchen, men det räcker inte att vinna heaten för honom om han vill vinna serien, han måste också ha turen på sin sida.


Dam

Amanda Karlsson tog totalsegern efter att varit den enda föraren i klassen som varit snabb nog att kvala in i A-race för dagen. Henny Cederholm blev tvåa och Susanne Törnhult trea.

Damtabellen ser inför helgens finaler ut så här:

1Henny Cederholm249p
2Frida Granvik195p
3Amanda Karlsson180p
4Lisa Envall96p
5Susanne Törnhult92p

Fullständiga resultat hittar ni hos Svemo.
Kristoffer Segerlinds videosammanfattning hittar ni här och nedan.

4 Shares:
Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

You May Also Like
Läs mer

Fjädring for Dummies

I vår jakt på den perfekta fjädringen vill vi backa bandet lite så att alla är med på…
Läs mer

Husqvarna 701 Supermoto

Strax efter klockan 16:00 idag så drog Husqvarna täcket av från deras nya modell, 701 Supermoto. Färgsättningen känner…
Läs mer

KTM 450 SMR går ur produktion?

Table of Contents 20042005-20072008-2011201220132014 I slutet av 2014 fick vi se vilka modeller som tillverkarna kommer att ha…